Reuzen op de Rijn

0

De Europese Commissie heeft zich vlak voor de Kerst positief uitgesproken over de overname van de logistieke activiteiten van het Britse Wincanton op het Europese vasteland door het Duitse Rhenus. Tegelijkertijd kreeg Imperial toestemming om Lehnkering over te nemen. De overname van Wincanton door Rhenus betekent dat operator Rhinecontainer sinds 2 januari een zusterbedrijf is van Contargo, de containertransportdivisie van Rhenus die eveneens sterk is in het containervervoer op de Rijn.

CEO Klemens Rethmann van Rhenus (het bedrijf is onderdeel van familiebedrijf Rethmann-Gruppe) stelt: “We gaan door met de werkzaamheden van de bedrijfseenheden die we hebben overgenomen, gezamenlijk met de nieuwe stafleden om de klanten te kunnen bedienen en deze eenheden verder te ontwikkelen als merk van Rhenus.” Er is nog niets bekend over hoe Rhinecontainer en Contargo – beide gevestigd in Zwijndrecht – verder gaan.

Terminals

Terminals van Rhinecontainer: Neuss, Mainz, Frankfurt, Worms, Mannheim en Karslruhe.

Terminals van Contargo: Aschaffenburg, Basel, Béthune, Dortmund, Dourges,
Duisburg, Emmerich, Frankfurt, Germersheim, Koblenz, Ludwigshafen, Ottmarsheim, Prouvy, Straatsburg en Wörth.

Rhinecontainer is de grootste vervoerder van containers over de Rijn en beschikt over zes terminals langs de Rijn en de Main. Contargo beschikt zelfs over negentien terminals in Frankrijk en Duitsland. In Contargo zijn in 2004 de binnenvaartoperators CCS en SRN Alpina geïntegreerd.
Met het samenvoegen van deze twee grote spelers in de Rijnvaart is het volgens de Europese Commissie niet bedreigend dat daarmee een monopoliepositie ontstaat. Er zijn, zoals de EC Mededinging het omschrijft, nog steeds ‘geloofwaardige concurrenten’ op de Rijn. Die kunnen ook gebruik blijven maken van de Rhenus-terminals, want het is de terminaleigenaren volgens de Duitse wet verboden onderscheid te maken tussen verschillende vervoerders.

Concurrentie
Een nieuwe concurrent voor het grootste concern actief op de Rijn heeft zich al aangediend, kort voor de Europese Commissie een beslissing nam. Op 15 december vertelde Diederik Antvelink van NedCargo International – het moederbedrijf van Van Uden Multimodal/Forwarding/Logistics – dat als klanten daarom vragen, Nedcargo zal starten met diensten op de Rijn. Hij houdt daar dit jaar serieus rekening mee, als gevolg van de ‘machtsverschuiving op de Rijn’. “De marges blijven wel onder druk staan door de heftige concurrentie, maar dit is wel het moment om deze historische stap te gaan wagen.”
Aan nieuwe initiatieven is bij Van Uden geen gebrek. Weliswaar werd in 2011 een miljoen verlies geleden op het containertransport tussen Rotterdam en het Alpherium in Alphen aan den Rijn, maar Antvelink is optimistisch. “Alpherium zal na alle technische en organisatorische problemen van 2011 zwarte cijfers moeten gaan schrijven in 2012. Er is in 2011 flink geïnvesteerd in opleiding van personeel, kranen en machines. In 2011 zal een groot aantal nieuwe klanten gebruik maken van de terminal. Wij schieten op 45.000 containers via de terminal.” Aldus Antvelink. “Dat zou dan betekenen dat we 10 miljoen vrachtwagenkilometers van de Nederlands wegen afhalen.” Veel wordt verwacht van de inzet van het speciaal voor dit transport gebouwde nieuwe scheepstype Gouwenaar, waarvan de komende jaren drie in dienst worden genomen.

Imperial
Het Zuid-Afrikaanse concern Imperial heeft met Imperial Reederei-dochter Alcotrans ook een flinke (in Zwijndrecht gevestigde) containeroperator in huis en is tevens sterk in het vervoer van bulk. Met de acquisitie van Lehnkering heeft het de activiteiten flink uitgebreid. De Europese Commissie had weinig moeite met deze overname, getuige haar verklaring dat deze uitbreiding geen gevolgen heeft voor de marktwerking in de sectoren waarin beide bedrijven actief zijn.
Logistiek dienstverlener Lehnkering is actief in de staal- en chemische industrie, telt 2.700 medewerkers en heeft een jaaromzet van 550 miljoen euro. Imperial telt 40.000 werknemers en een omzet van 6,8 miljard euro. De activiteiten strekken zich uit van de logistiek tot en met autohandel en toerisme. In Europa houdt Imperial zich bezig met binnenvaart, zeevaart en de overslag van containers en massagoed. Neska intermodal is het containernetwerk van Imperial Logistics International met acht terminals langs de Rijn.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.