In China vaart sinds oktober het volledig elektrische containerschip Zhi Fei zonder bemanning (dat heet autonoom) tussen de havens van Dongjiakou and Qingdao (die namen mag je weer vergeten). Het schip is 117 meter lang en verplaatst 300 TEU over een afstand van bijna 100 kilometer. De initiatiefnemer, Navigation Brilliance Technology in Qingdao, is al bezig met vergelijkbare schepen van 500 en 800 TEU.
De panda is los in China. NBT’s concullega (Jìngzhēng zhě in het Chinees) Yunzhou Tech ontwikkelt een hele vloot onbemande schepen voor kust- en binnenvaart.
Japan houdt ook van grote plannen (weet je nog, Pearl Harbour – o nee, je mag niet met de oorlog vergelijken) en het land van de Rijzende Zon wil in 2040 de halve zeegaande handelsvloot elektrisch en bemanningsloos hebben. Zeerederij NYK gaat in februari ‘22 proeven nemen met een elektrisch, autonoom varend containerschip tussen Tokyo en de haven van Ise. Dat lijkt niet ver want het ligt allebei aan de Japanse zuidkust, maar het is toch 400 kilometer.
Iets dichter bij huis, in Noorwegen, is in november het 150 TEU autonome containerschip Yara Birkeland gaan varen tussen Herøya and Brevik, een afstand van slechts 15 kilometer, maar toch.
En hoe staat het in de Rijnvaart? Wel, de CCR heeft na ampel beraad besloten meer ontheffingen voor te bereiden voor proefnemingen met voorzichtig autonoom varen. De industrie rond de binnenvaart heeft TCA’s ontwikkeld. Track Control Assistants. Een flink aantal schepen vaart al met deze elektronische hulpjes bij navigatie (en aansturing) van het schip.
De binnenvaart omarmt innovaties. Daar word je toch blij van. Bij de CCR vinden ze dat maar eng. In een Pavlovreactie willen ze de schippers weer naar school sturen, want je zal toch wel een cursus nodig hebben om met al die nieuwerwetsigheid om te gaan.
Fantastisch dat er een Rijnvaartcommissie is met wortels tot ver in de 19e eeuw, trots op de eerste multinationale samenwerking op bestuurlijk niveau. Wat een kennis van zaken is daarmee opgebouwd. En wat heeft die door de CCR beschermde vrijheid van de vaart op de Rijn ons veel gebracht. Fantastisch. Maar we leven nu in de 21e eeuw en je moet je afvragen of de CCR de huidige stroomversnelling wel kan bijbenen. Ze mogen in Straatsburg wel oppassen dat de visie voor 2022 tot 2028 niet in 2021 al achterhaald is.
Een jaar of twintig terug kwam de ene na de andere Chinese delegatie kijken wat we hier van de Rijnvaart hebben gebrouwd. Tijden veranderen. Zou het geen tijd worden voor een retourbezoekje?