Onbemand over Container Exchange Route

0
De CER verbindt alle terminals en depots op de Maasvlakte. (foto Havenbedrijf Rotterdam)

Havenbedrijf Rotterdam heeft een tender uitgeschreven voor de Container Exchange Route (CER), de interne baan voor het uitwisselen van containers tussen containerbedrijven op de Maasvlakte. Bij deze Europese aanbesteding gaat het om zowel het leveren van hybride transportvervoertuigen als het vervoer van de containers. Hybride wil zeggen dat de voertuigen volledig autonoom kunnen rijden of bestuurd worden door een chauffeur.

Voor deze opzet heeft Havenbedrijf Rotterdam gekozen omdat “hybride autonoom vervoer bijdraagt aan een zo efficiënt mogelijk onderling containertransport en tegelijkertijd terminals keuzevrijheid biedt over de timing van de wijze van vervoer op hun eigen terminal.” Havenbedrijf Rotterdam is van plan om dochteronderneming PortShuttle aan te wijzen als operator van de CER. Dat houdt in dat PortShuttle verantwoordelijk wordt voor de rittenplanning, administratie en facturering.

Tegenstander

De bedoeling is dat de voertuigen tussen de aangesloten terminals op de Maasvlakte volledig autonoom rijden. Op de terminals en depots kan de besturing worden overgenomen door een chauffeur of kan het voertuig de rit autonoom voltooien. Die keuze is aan de afzonderlijke bedrijven.

De vakbonden zijn fel tegenstander van onbemande voertuigen op de CER. FNV Havens stelt dat het Havenbedrijf daarmee afspraken schendt en dat het ten koste gaat van circa tachtig banen. “We zullen er alles aan doen om dit te voorkomen.”

Sneller

Ervan uitgaand dat er aantrekkelijke aanbiedingen binnenkomen op de tender, streeft het Havenbedrijf ernaar om begin 2021 een keuze te maken. De CER, die momenteel wordt aangelegd, moet ook in het eerste kwartaal van volgend jaar klaar zijn. Na een periode van testen kan de CER dan eind 2021 in gebruik worden genomen.

Om de miljoenen container die Rotterdam per jaar verwerkt sneller en efficiënter te kunnen afhandelen, laat het Havenbedrijf de CER aanleggen. De interne baan op de Maasvlakte wordt 17 kilometer lang. Daarover kunnen containers zonder hindernissen worden uitgewisseld. Het vervoer binnen de haven gaat dan sneller en goedkoper en het scheelt opstoppingen rond de terminals. Ook zorgt de CER voor vereenvoudiging in de administratie, bijvoorbeeld op het gebied van douanedocumenten.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.