- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRegentes: Doldermans grootste ever 

Regentes: Doldermans grootste ever 

- Advertentie -

Delen

Wie heeft mts Regentes nog niet aan de Kalkhaven zien liggen? Dit “eiland” meet 135 x 17,55 meter, heeft 9.000 cbm onder dek en is derhalve niet te missen! Het 1.730 ton wegende casco is gebouwd onder regie van Rensen-Driessen Shipbuilding BV op de Santierul Naval Servernav in Roemenië. Regentes Tankvaart BV tekent als opdrachtgever. Voor installatie van motoren en equipment tenderde een 6-tal bedrijven waaronder Dolderman Motoren BV, aan wie de opdracht werd gegeven. De afbouw hield de eigenaar voor een deel in eigen hand.

Nog op de blokken. (foto Rensen-Driessen Shipbuilding)

De reis vanuit Roemenië via de Bosporus en Gibraltar naar Dordt regisseerde Rensen-Driessen Shipbuilding BV eveneens. Wanneer zo’n casco op eigen kiel deze kant op komt, vraagt dat zo’n 4.000 mijl lang goed weer. ‘Niettemin zit zo’n schip goed in elkaar en kan het wel een stootje wind verdragen’, volgens Wim Driessen. ‘Het is een doorontwikkeld casco van onze eigen ontwerpafdeling. Deze Regentes is uitgevoerd met een zogeheten Scheldehuid. In het middenschip is vergelijkend met andere casco’s 150 ton minder ijzer verwerkt, met behoud van dezelfde sterkte!’
Kijken en leren waar ijzer precies moet zitten spaart gewicht volgens Driessen. ‘Dit is een ambitieus schip waarvan we aan de performance ervan graag hebben meegewerkt. De werf verdient hier het grootste compliment. Ze zijn flexibel en volgen elke klantwens. Met name is dat te zien aan een vooral zorgvuldig strak gebouwd en gelast schip, waarbij de slijpschijf nauwelijks gebruikt is. Het is niet alleen mooi uitgevoerd, maar ook praktisch, zoals de centrale machinekameringang via het roefdek.’

Oktober legt de rode loper uit. (foto Johan de Witte)

‘Op het voorschip zie je de aandacht waarmee vul- en ontluchtingspijpen zijn geïntegreerd in de roef, evenals ambitie van de makers om een mooi schip te bouwen. Een blik op de spiegel en je begrijpt dat Van der Velden-roeren dit schip vlijmscherp op koers houden. Voor ons zit de Regentes tussen de 9½ en 10’, aldus Wim Driessen.

Rondje aan boord
Het is voor ons de grootste ooit, vertelt Dirk Jan Bezemer. ‘Voordeel is dat je met installeren ruimte genoeg hebt maar ook gezien de holte van zo’n schip op veel plaatsen eerst een stelling moet bouwen om aan het plafond te werken. Als voortstuwing hebben we tweemaal 3512 van 1.622 pk geïnstalleerd. Op het voorschip nog eens tweemaal C18 van 725 pk voor de Verhaar Omega-kanaalboegschroeven en het pompbedrijf. Het ladinggedeelte telt twaalf tanks en een gelijk aantal Marflex-pompen met een capaciteit van 200 cbm/u elk’, aldus Bezemer, die ons even bijpraat als we naar de Dolderman werkportefeuille vragen: De Elisa S, van gelijke afmetingen als de Regentes, volgt binnenkort. De 86-meter-tanker Antonela is vrijwel klaar. Met enkele weken komt de tanker Hanna W in de vaart. Er is opdracht voor een drogeladingschip voor Rhenus, uitgevoerd met een zogenoemde klaptunnel. Rensen-Driessen Shipbuilding BV is de leverancier van de casco’s.
In januari volgt een gastanker, maar eerst is eind dit jaar de Vera met respectievelijk 120.000 en 140.000 draaiuren toe aan een paar nieuwe Cats.

Een blik in voormachinekamer. (foto Johan de Witte)

Even smullen
De stuurhut, pardon huis is 12 x 5 meter groot. Dat is, hoor ik u rekenen 60 m2, een klein appartementje op een kolom! Door middel van veertien kettingen en één cilinder zakt de bovenbouw over de 11 ton wegende onderbouw. De 45 m2 glas x 33 kg/m2 komt op zo’n 1,5 ton.
Fraai betimmerd door De Leeuw & Van Vugt Luxe Interieurbouw BV en nautisch met de magnifieke Radio Zeeland DMP Falcon-apparatuur ingericht, is dit stuurhuis even indrukwekkend als de “Nachtwacht”. Je kijkt je ogen uit. Smullen voor de liefhebber!
Een andere eyecatcher is de Van Wijk-autokraan die 15 ton eigen gewicht heeft, driemaal uitschuift naar een vlucht van 30 meter en de “wereld” hijst. Wat je noemt een krachtpatser!

Overwegend geel. (foto Johan de Witte)

Overigens aan de twee kingsize spudpalen die driemaal uitschuiven en 19 meter onder het vlak uit kunnen, hangt eveneens het Van Wijk-label. Face to face met de constructie en grootte van zo’n spudpaal in de machinekamer, besef je dat jenaar een uniek werk kijkt. Rullens Elektrotechniek heeft gezorgd dat alles functioneert.
Verder minder bijzonder, maar wel van grote klasse is de aluminiumvloer van DBS Scheepsservice, waar Dirk Blom aan de touwtjes trekt. Dirk: ‘Van dag tot dag volgen we de pijpfitter. Hij loodst ons naar de plek waar we aan de slag kunnen. In het geheel hebben we voor de Regentes 150 platen van elk 2 m2 ingekocht.’ Ze liggen zo scherp als op een tekening.
Kijken naar het werk van de jongens van de Van Vugt en de Leeuw is genieten. Werkelijk schitterende verblijven en smaakvolle keuken!
Voordat we aan wal stappen, genieten we op de brug nog even van een machtig trunkdek en, last but not least, de niet zo maar masten zijn van Blommaert! Wij weten zeker dat Lloyds zijn fiat geeft aan de Regentes. De Binnenvaartkrant doet dat eveneens.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -