- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSirocco heeft Noord-Nederlandse primeur LNG-bunkering

Sirocco heeft Noord-Nederlandse primeur LNG-bunkering

- Advertentie -

Delen

Met het bunkeren van LNG in de nieuwbouwtanker Sirocco van Chemgas had scheepswerf SCHN in Foxhol op dinsdag 2 september een primeur voor Noord-Nederland. Voor het eerst werd er hier vloeibaar aardgas met een temperatuur van -164 graden Celsius aan boord van een binnenvaartschip gepompt als brandstof voor de motoren.

Het bunkeren van LNG in de nieuwbouwtanker Sirocco was een primeur voor Noord-Nederland. (foto Jan Johan ten Have)

Daarvoor waren er op de werf de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen. Zo mocht er zich tijdens het bunkeren niemand binnen een straal van 45 meter rond de bunkerlocatie begeven. ‘Wij hebben de gedoogvergunning voor LNG-bunkering rond en zijn vergevorderd met een definitieve vergunning’, vertelt werfeigenaar Bouko Meijer. ‘Daarbij krijgen wij alle medewerking van de betreffende overheden zoals de gemeente Hoogezand-Sappemeer en de provincie Groningen.’
De tankwagen van Schenk laadde het schip voor de eerste vaart, een tocht naar Luxemburg. waar het schip werd gedoopt alvorens het commercieel in gebruik werd genomen.

Idee
Chemgas werkte de ontwerpideeën voor de Sirocco met alle betrokken onderaannemers en klassebureau Veritas uit tot een fraai schip. De binnenvaarttanker voor transport van LPG en chemische gassen is, zoals zo vele schepen van Chemgas – onderdeel van de Jaegers Group – gebouwd door de werf in Foxhol die wordt gerund door Meijer en zijn compagnon Roelof Kregel.
Meijer vertelt dat de cascobouw de voor deze werf gebruikelijke termijn van 35 weken duurde: ‘ Wat wij doen is altijd maatwerk. De opdrachtgever kan daarbij exact aangeven hoe hij het wil. “Kan niet” bestaat bij ons niet, daarin onderscheiden wij ons zeker in de markt.’

De Sirocco. (foto IGVAB)

Wat volgde was een afbouwperiode van vijftien weken. Dat is bijna twee maanden meer dan gebruikelijk, maar gezien de aard van dit innovatieve nicheproject ook weer allerminst opmerkelijk. Zo moesten er onderdelen van over de hele wereld naar Foxhol worden verscheept.
De coördinatie van de afbouw was zoals gebruikelijk in handen van Chemgas zelf. Afbouwcoördinator was Tiemen Zoer die namens de reder op de SCHN-werf inmiddels bijna bij het inventaris hoort. Want Chemgas is voor SCHN al geruime tijd vrijwel exclusief opdrachtgever. ‘Chemgas wil vooroplopen en wij lopen daarin graag met deze reder mee’, zegt Meijer. ‘Als kleinschalige en platte organisatie zijn wij flexibel richting onze klant. De lijnen zijn kort, de contacten persoonlijk. Zo werken wij graag.’

Dual fuel
De Sirocco is een dual-fuel aangedreven tanker en als zodanig uitgerust met twee soorten brandstoftanks. Voorin ligt een 88 kubieke meter grote LNG-tank, gebouwd door Cryovat uit het Gelderse Nijkerk.
Het schip is voorzien van een onderdekse LNG-tank in verband met de vereiste kruiplijn. ‘Dit was in ontwerp en engineering best een grote uitdaging’, vertelt Meijer. Ankerbeer was hierin de kennispartner van werf en reder. MSN Hoogezand ontwikkelde en installeerde de procestechniek om de LNG te conditioneren voor gebruik in de motoren.
Op de gebruikelijk plekken is naast de LNG-voorraad 68 kubieke meter gasolie te vinden. Waar het de bedoeling is dat het schip in volle vaart aangedreven wordt op het vloeibaar gas, is er diesel aan boord om het schip stationair te laten draaien. De aandrijving gebeurt door een Wärtsilä W8L20DF dual-fuel hoofdmotor. Sandfirden Technics leverde twee gasgeneratorsets, waarvan één met een 16-liter Scania en één met een 7-liter Sisu gasmotor. Ook was deze leverancier verantwoordelijk voor de levering van twee dieselgeneratorsets, een 16-liter Scania en een 4,9-liter Sisu dieselmotor.
Het opwarmen van het gas voor verdamping gebeurt door middel van koelwater van de motor, dat daardoor op zijn beurt weer wordt gekoeld. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Saharawind
De Sirocco – vernoemd naar een Saharawind – is voorzien van cilindrische ladingtanks. Het zijn kwalitatief hoogwaardige druktanks.
Nu de Sirocco is opgeleverd, is SCHN voor Chemgas aan de slag met het volgende project: de bouw van twee LNG-aangedreven kustvaarttankers, de Sefarina en de Sundowner. De bouw van de Sirocco is mede mogelijk gemaakt door fondsen uit het Europese LNG Masterplan.

(Jan Johan ten Have)

Hoogendijk Electric installeert procesregeling LNG
Hoogendijk Electric in Krimpen aan den IJssel verzorgt de volledige engineering en installatie van elektrotechnische systemen aan boord. Het bedrijf is actief in de binnenvaart, plezier- en zeevaart, offshore en baggerindustrie. ‘Wij ontwerpen, verzorgen engineering en installeren de complete elektrotechnische installatie op schepen, van generator tot stopcontact’, licht eigenaar Kees Hoogendijk toe. Als zodanig is het acht medewerkers tellende bedrijf al vijftien jaar partner van Chemgas. En ook op de eerste LNG-binnenvaarttanker Sirocco was Hoogendijk actief in de elektrotechnische installatie.

(foto Hoogendijk Electric) 

De bouw van een LNG-tanker is een noviteit, zowel voor de reder als zeker ook voor Hoogendijk. In samenwerking met MSN installeerde Hoogendijk de procesregeling van de verdamping van de LNG voor verbranding in de motor.
MSN verzorgde daarbij de hardware en Hoogendijk de software, aansluiting en regeling met visualisatie in het stuurhuis en de machinekamer. Naast deze “special” leverde en installeerde Hoogendijk de lessenaar en het powermanagementsysteem voor het generatorbedrijf.

Ballastmeetsysteem
Een andere “special” aan boord van de Sirocco waaraan Hoogendijk een stevige bijdrage leverde, is de aanwezigheid van een ballastmeetsysteem, waarmee de Sirocco voldoet aan de nieuwste wet- en regelgeving op het gebied van het ballasten van schepen. Bij de installatie van dit systeem voor lek- en stabiliteitsberekeningen werkte Hoogendijk samen met leverancier van analysesoftware SARC.
Hoogendijk leverde en installeerde de PLC (computer) voor het meten van de stabiliteit van alle tanks, die vervolgens automatisch door de PLC wordt geanalyseerd. Bij onregelmatigheden alarmeert het systeem de bemanning.

Chemgas
Bij het opleveren van de Sirocco blikt Hoogendijk terug op zijn langdurige samenwerking met Chemgas. ‘Voordat ik vijftien jaar geleden met mijn eigen bedrijf begon, werkte ik voor mijn laatste werkgever ook al vaak voor Chemgas. Mijn eerste project als zelfstandige was de ombouw van het stuurhuis van de vorige Sirocco.’
Hoewel de samenwerking tussen Hoogendijk en Chemgas niet in beton is gegoten, is deze wel al heel wat jaren stabiel en in de ogen van Hoogendijk zeer aangenaam: ‘Chemgas kiest uitdrukkelijk voor investeren in kwaliteit op hun schepen, de reder wil dat schepen nooit stil liggen door technische mankementen. Dat betekent ook dat er bij de bouw van schepen van toeleveranciers en onderaannemers wat wordt verwacht, zowel in kwaliteit als werkwijze. Dat vind ik persoonlijk erg prettig. Ook bij ons ligt de lat hoog. Chemgas investeert in ons en daarom investeren wij graag in Chemgas.’

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -