- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRederij Navigo gooide het roer om met aankoop IJveer XIV

Rederij Navigo gooide het roer om met aankoop IJveer XIV

- Advertentie -

Delen

Aan het eind van de coronatijd kocht Rederij Navigo het vroegere IJveer XIV. Zijn liefde voor klassieke schepen geeft eigenaar Imre Leenhouts veel energie. In de haven van IJburg richt het bedrijf momenteel een nieuw kantoor in, waar de schepen voor de deur liggen.

Met de IJveer XIV uit 1930, de in 1938 in Zwitserland gebouwde Elvira en de in 1899 gebouwde Sailboa, is de range compleet: van 20 tot 170 passagiers. Op de schepen zijn veel feestjes, bedrijfspresentaties en recepties mogelijk. Dit in combinatie met de doorlopende, toeristische veerdienst naar Pampus maakt Navigo een succesvolle rederij.

En dat is knap, want in de coronatijd had Leenhouts’ bedrijf het erg moeilijk. Hij wist het even niet meer maar besloot toen dat het roer om moest. Uitbreiden om te overleven, was het devies. “In de laatste lockdownperiode kocht ik het IJveer XIV weg uit Rotterdam”, vertelt hij. “Daar voer het als partyschip onder de naam Diane.”

Onwijs dankbaar

De vorige eigenaar van het vroegere Amsterdamse IJveer zat tegen zijn pensioenleeftijd aan en zag ook zijn omzet door corona verdampen. Dat was dus een kans voor Leenhouts, die al langer contact had met hem. Dat kwam door zijn belangstelling voor historische veren van Amsterdam.

“Ik ben voor die mogelijkheid en kans onwijs dankbaar, ook voor de brede steun uit mijn netwerk.” Bekenden ondersteunden hem met crowdfunding, want door corona was er geen eigen geld meer om de uitbreiding te financieren. Inmiddels blijkt de aankoop van het schip een succesverhaal.

Zoeken naar oude details

Hij begon direct na aanschaf met de verbouwing en herstel van het schip. Veelal in eigen beheer en stapje voor stapje het schip herstellen naar het aanzicht van de vijftiger jaren, zoals het veer destijds in Amsterdam voer. De originele verfkleuren vinden was moeilijk omdat de veren hun eigen kleuren hadden; er waren toen geen standaard RAL-kleuren.

Vervolgens was de uitdaging om het schip met de moderne veiligheidseisen toch traditioneel te houden. Oude foto’s, kennis van de IJveren en zijn technisch inzicht kwamen goed van pas. Zoals de oude plattegrond van rond 1930 aan de muur met daarop de oude veerroutes van Amsterdam.

“Er stond een lelijke tent op het bovendek met een buizenframe. Die ik heb weggehaald, er is immers genoeg binnenruimte in het schip. Daarna heb ik het schip zoveel mogelijk aangepast aan het jaren-50-beeld”, zegt Leenhouts.

“Voor de veiligheid heb ik de ene smalle trap die naar het bovendek liep aangepast naar twee.” Vroeger duurde het door die bottleneck lang voordat de mensen beneden waren.

Kop en kont

De kop en de kont van het schip worden de komende tijd nog aangepast aan het oude uiterlijk, net als het schilderwerk in de oorspronkelijke kleuren van de vijftiger jaren. “Je moet goed nadenken wat je kan wijzigen bij een ouder schip, ook in verband met de certificering.” Vijf originele bankjes van de oude veerboot zijn inmiddels volledig hersteld.

“Ik heb een scheepsbouwopleiding gedaan en bewonder oude ontwerpen en vooral hun doordachte praktische ontwerp. Kijk bijvoorbeeld naar een botter; daarvoor ontwikkelden ze zaken die nu nog gebruikt worden, zoals de genua en de rondingen in de zwaarden die heel functioneel zijn.”

Leenhouts heeft in het verleden jarenlang aan botters gewerkt en er ook mee gezeild. Hij heeft door zelf te werken en te bouwen aan zijn schepen veel kennis en ervaring opgedaan.

De IJveer XIV heeft zijn ligplaats in de haven van IJburg. (E.J.Bruinekool Fotografie)

Rondom Amsterdam

Het afgelopen jaar scheepte ruim 20.000 mensen in bij Rederij Navigo. Naast de IJveer XIV heeft het bedrijf in Amsterdam de klipper Sailboa liggen. Die is met een groot ruim en een dek geschikt voor 150 gasten en beschikt over een bar, een dansvloer en een verplaatsbaar interieur. De Sailboa vaart veel vaste programma’s, zoals naar Pampus. Dit biedt continuïteit voor de rederij.

De Elvira is kleiner. Deze salonboot van 30 meter voer vroeger op de Zwitserse meren. Daar kunnen maar maximaal 75 mensen op. De Elvira ligt in Almere Marina Muiderzand.

“Waar het in de grachten van Amsterdam ophoudt qua groepsgrootte, begint het voor mijn schepen”, geeft Leenhouts aan. “Het vaargebied is rondom Amsterdam: op de Amstel, de Vecht, Spaarne en Zaan, IJ en IJmeer, Gooimeer en Randmeren. De schepen liggen daar strategisch omheen afgemeerd.”

Met zes mensen in vaste dienst en een oproeppool van dertig schippers, bemanning en catering is het net vóór de seizoenstart te openen nieuwe kantoor belangrijk voor de bedrijfsvoering. Het ligt in de looproute van de haven van IJburg. Naast het kantoor komt een koffiehoek. Misschien zelfs wel een klein zitje buiten, met uitzicht over de schepen en de haven.

Door Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Imre , trots op jou en wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen, ga zo door en blijf gezond !
    Jaja, ik denk nog vaak aan “die goede ouwe tijd” en steven nu ook op de 80 af, maar ik “volg” je nog steeds hoor.
    Beste wensen van Willem Wentholt en Fadua.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -