- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRechtstreeks onderhandelen met bevrachtingsapp

Rechtstreeks onderhandelen met bevrachtingsapp

- Advertentie -

Delen

Zijn app moet de binnenvaart ingrijpend veranderen. Jan Snoeij, eigenaar van 4Shipping.com uit Krimpen aan den IJsel, is er van overtuigd dat de sector veel meer kan profiteren van de huidige technologische mogelijkheden. De app die hij gisteren lanceerde, faciliteert stap voor stap het gehele bevrachtingsproces voor verladers. Van het aanbieden van een reis en het onderhandelen over de prijs tot het volgen van de lading.

Momenteel is de app  geschikt om bulk en containertransporten over water te organiseren. Hij is hij in drie talen beschikbaar. Een aantal grote verladers/logistieke dienstverleners is er inmiddels al mee gestart, aldus Snoeij.

Professionalisering van de binnenvaart is zijn doel. Daaraan schort het volgens hem. “De meeste schippers hebben wel een smartphone, maar deze wordt vrijwel niet ingezet voor het bedrijfsproces. De belfunctie overigens wel, maar dat is juist het probleem. Om werk te bemachtigen zijn schippers afhankelijk van bevrachters/expediteurs. Deze bevrachters wisselen (telefonisch) informatie uit tussen de verlader en schipper en onderhandelen over prijzen, maar voegen verder soms weinig extra waarde toe aan de keten.”

Het onderhandelen en uitwisselen van informatie kan vervangen worden door de bevrachtingsapp van 4Shipping. Die brengt vraag en aanbod bij elkaar. “Dit is niet per se vernieuwend”, erkent Smoeij, “omdat er al een dergelijk platform bestaat. Wat echter vooral het verschil maakt, is dat de app veel meer doet dan telefoonnummers uitwisselen.”

 

Onderhandelingsproces

De app begeleidt het onderhandelingsproces, biedt de mogelijkheid om een charter op te stellen. Het werkt voor een eigen vloot, met relatieschepen en op de spotmarkt. De verlader kan groepen aanmaken van schepen waaraan hij de lading exclusief wil aanbieden. Bijvoorbeeld voor vaste relaties of binnen langdurige huurperioden. Maar hij kan de reizen ook uitzetten op de totale (spot)markt.

De rol van de app houdt niet op als het onderhandelingsproces afgerond is. Tijdens het transport kan de schipper via de app de verlader op de hoogte houden van het verloop van het transport; verlader en schipper kunnen eenvoudig transportdocumenten uitwisselen en communiceren via een chatfunctie.

 

brachtingsapp

Bevrachters

Diverse verladers hebben volgens Snoeij aangegeven gelukkig te zijn met de app, “zodat ze rechtstreeks zaken kunnen gaan doen met de schippers. Dit betekent ook een forse verhoging van de transparantie.”

Er zijn ook verladers die tevreden zijn met de huidige samenwerking met hun bevrachters. “Deze bevrachters kunnen vaak beter benoemd worden als logistieke dienstverleners, omdat ze veel extra waarde toevoegen aan de transportketen. Voor deze vooruitstrevende logistieke dienstverleners, biedt de app dan ook kansen. Als een bevrachter niet meer heel de dag hoeft te bellen om informatie uit te wisselen en te onderhandelen, kan hij zich veel meer richten op het toevoegen van extra waarde in de keten.”

 

Marktinzicht

Voor schippers biedt de app de kans om meer ondernemer te zijn, stelt Snoeij. “Als je uitstekende dienstverlening biedt aan de verladers/logistieke dienstverleners, dan is de kans groot dat je in zijn favoriete lijstje komt te staan. Dit levert dan vaak als eerste het inzicht op welke reizen er aangeboden worden, waardoor je meer kans maakt op de reis die het beste bij je past.”

Schippers krijgen door het gebruik van de app mogelijk meer inzicht in de markt. “Ook is er meer te kiezen, waardoor ze een grotere kans maken op de ideale vracht.”

 

Geen veiling

In het begin van 4Shipping dacht Snoeij dat een veilingsysteem de beste optie zou zijn. “Na veel gesprekken en onderzoek is echter overduidelijk gebleken dat het veilingprincipe niet past in de binnenvaart en niet gunstig is voor verlader en schipper. Bij een veiling wordt de deal per definitie met de beste bieder (in dit geval de laagste prijs) gesloten. Hierdoor komen prijzen onder druk te staan en wordt de vrijheid van de verlader beperkt. Betrouwbaarheid en flexibiliteit zijn voor de verlader belangrijke principes, waarvoor men vaak bereid is een hogere prijs te betalen.”

Uiteindelijk heeft 4Shipping gekozen om een zo flexibel mogelijk systeem te bouwen. “Schippers kunnen bieden op aantrekkelijke vrachten en eventuele eisen toevoegen of aanvullende informatie opvragen. De verlader kiest vervolgens een schipper waarmee hij de deal sluit. Dit kan de schipper met het laagste bod zijn, maar prijs is zeker niet voor alle verladers de belangrijkste bepalende factor. Als er een charter gegenereerd is en de schipper akkoord gaat, is de deal rond.”

 

1 procent commissie

Registratie, vracht aanbieden en het basisinzicht tijdens het transport zijn kosteloos voor de verlader. Voor de schipper is registratie, inzicht in het vrachtaanbod en het uitbrengen van biedingen ook gratis. Als de schipper vervolgens definitief aan de reis is, brengt 4 Shipping 1 procent van de transportprijs in rekening.

Inmiddels hebben tien grote verladers/logistieke dienstverleners aangegeven met de app aan de slag willen. Enkele zijn daar al in de praktijk mee actief. Ook zijn er al meer dan vijftig schippers geregistreerd. De eerste reizen zijn intussen afgesloten via de app.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -