(dit is een reactie op het opinie-artikel Controverse en onbegrip)
Geachte heer Deen, beste Niek,
Een open brief vraagt om een open reactie, en die wil ik kort houden. We kunnen onze energie beter besteden. In plaats van iedere keer weer de aanval op onze organisaties te zoeken, raad ik je sterk aan om vanuit je eigen kracht te werken.
Ons beleid komt rechtstreeks voort uit onze besturen. Die bestaan vrijwel uitsluitend uit varende schippers van allerlei soorten schepen. Van spits tot koppelverband; alle soorten schepen van particulieren zijn bij ons vertegenwoordigd.
Ik heb geen zin om middels een open brief in de verdedigende hoek te worden gedrukt. Wij zijn gewend vanuit onze eigen overtuiging te werken. In zijn algemeenheid daag ik je uit de beschuldigingen en stellingen in je open brief te onderbouwen met feiten. Suggesties en verdachtmakingen zijn misschien aardig voor de bühne, maar zijn niet constructief. In gewoon Nederlands: je schrijft een hoop onzin, die je stomweg niet hard kunt maken.
Het teruggrijpen naar een uitspraak van oud-premier Kok, waarvoor hij overigens destijds al zijn excuses heeft gemaakt, jouw versie van hoe ondernemers tot hun beslissingen komen om nieuwbouw te plegen en nog een aantal door jouw genoemde zaken getuigen in mijn visie niet van erg veel realiteitszin en toekomstvisie, eerder van een sterke hang naar ‘vroeger’. Maar tijden staan niet stil en de klok is niet terug te draaien, beste Niek.
Wat betreft jouw suggestie dat er een openbare schippersvergadering moet komen: wat houdt je tegen? Wij hebben vorig jaar een aantal openbare vergaderingen belegd samen met het CBRB en jaarlijks houden wij onze ledenvergaderingen. Daarnaast hebben wij dagelijks intensief contact met vele leden. Ik daag je uit om ‘de’ mening van ‘de’ schippers te peilen en daar een éénduidig beleid uit te destilleren.
Overigens ben ik wel blij dat je zelf constateert dat er samengewerkt moet worden. Dat roepen wij al jaren. Het is echter moeilijk samenwerken met een klein groepje dat te pas en te onpas de aanval zoekt en pretendeert voor alle schippers te spreken.
Jouw constatering van leegloop binnen de organisaties kan ik gelukkig weerleggen. Schippers zijn weliswaar traditioneel bedroevend slecht georganiseerd, maar wij groeien gelukkig weer in ledental. Ons bestuur is bezig onze organisaties een spiegel voor te houden. Wat gaat er goed en wat kan er beter? En waarom voelen veel ondernemers zich niet aangesproken door de bestaande organisaties? Zou dat komen door dit soort onderling gekissebis? Ik raad jullie aan diezelfde vraag eens te stellen aan jezelf. Dualisme is dodelijk voor een goede belangenbehartiging. En daar zijn wij, maar ik denk jullie toch ook voor? Succes!
Hartelijke groet,
Erik van Toor
Directeur Kantoor Binnenvaart