- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsQuinto Scheepvaart bestelt Parsifal-tanker bij Concordia Damen

Quinto Scheepvaart bestelt Parsifal-tanker bij Concordia Damen

- Advertentie -

Delen

Concordia Damen heeft opdracht gekregen een binnenvaarttanker te bouwen voor het Zwijndrechtse Quinto Scheepvaart. Het gaat om een tanker van het type Parsifal, waarvan De Werkendamse werf momenteel een grote serie op LNG bouwt voor Shell.

Quinto Scheepvaart maakt na 25 jaar de overstap van containervaart naar tankvaart. Het familiebedrijf heeft gekozen voor het type Parsifal. Deze nieuwe generatie mineralentankers heeft Concordia Damen zelf heeft ontwikkeld. Van de LNG-tankers voor Shell zijn er al diverse operationeel.

Veel draagvermogen en snelheid

Dit type meet 110 x 11,45 meter en heeft veel draagvermogen bij een geringe diepgang. Ter illustratie: 2.875 ton op 3,25 meter. Door de efficiënte rompvorm ontstaat volgens de werf een optimale ‘speed-power curve’. Het schip bereikt een hoge snelheid met een relatief laag vermogen: meer dan 22 kilometer per uur met twee motoren van 500 kW.

Het achterschip zal in twee woningen worden gesplitst; een woning voor de familie en een woning voor de rest van de bemanning. Daarnaast wordt het ontwerp op een aantal punten aangepast aan specifieke wensen van Quinto Scheepvaart. De inbouw en afbouw neemt CCM3 voor zijn rekening, onderdeel van Concordia Damen Shipbuilding.

De Parsifal-binnenvaarttankers zijn zo ontworpen dat het type voortstuwing per schip kan worden aangepast aan de wensen van de klant: dieselelektrisch, dieseldirect of LNG-elektrisch. Dat is ook hier gebeurd. Het schip, met thuishaven Zwijndrecht, gaat met Caterpillar-motoren varen en is Stage V-compliant. De tanker wordt naar verwachting in december 2023 opgeleverd.

Efficiënter

“Wij waren al enige tijd van plan in de tankvaart te gaan”, vertelt binnenvaartondernemer Luit Nanninga van Quinto. “We kwamen al voor reparatie in Werkendam en waren geïnteresseerd in de Parsifal-tankers. Na een gesprek met Chris Kornet hebben we de werf bezocht en de schepen bekeken. Wat ons in het bijzonder aansprak, was dat dit type zo is ontworpen dat het weinig weerstand en een geringe diepgang weet te combineren met een grote laadcapaciteit. Dit maakt het schip efficiënter en het vervoer per ton ook milieuvriendelijker.”

“Een ander voordeel is dat er kleinere schroeven kunnen worden gebruikt, wat met lage rivierstanden erg nuttig is. We kwamen al snel tot de conclusie dat dit schip in principe goed bij ons paste. Mijn beide zoons zijn daarna mee geweest met een proefvaart, waarna we hebben besloten om een contract voor de bouw en de afbouw te maken. Uiteraard hebben we een aantal specifieke wensen en daar hebben we goede gesprekken over gevoerd. Concordia Damen heeft onze wensen goed opgepikt en het basisontwerp erop aangepast. We kijken er erg naar uit om ons nieuwe schip werkelijkheid te zien worden.”

Op voorraad

Bert Duijzer, technisch manager bij Concordia Damen, zegt: “Quinto Scheepvaart is een nieuwe klant voor ons en we zijn Luit Nanninga en zijn zoons Nick en Renko dankbaar met deze opdracht en het vertrouwen dat zij in ons hebben gesteld. Het is voor ons ook opnieuw het bewijs dat we op het juiste moment de keuze hebben gemaakt om een aantal van onze bewezen ontwerpen op voorraad te bouwen.”

“Naast een aantal drogeladingschepen die we op voorraad bouwen, was deze tanker al in aanbouw en daarmee kunnen we de levertijd met maanden verkorten. Die beschikbaarheid speelde een rol bij de aankoop, maar voor Quinto ging het om het totaalplaatje. Denk aan de combinatie van het bewezen Parsifal Tanker-design, doorlooptijd, werkwijze, kwaliteit en performance.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -