- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBeste jaar ooit voor North Sea Port

Beste jaar ooit voor North Sea Port

- Advertentie -

Delen

Met 73,6 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart (+7 procent) en 64,5 miljoen ton via binnenvaart (+7 procent) in 2022 kenden de bedrijven in North Sea Port het beste jaar sinds de fusie vijf jaar geleden. Voor 2023 verwacht het havenbedrijf een minder, maar nog wel degelijk jaar – met vergelijkbare volumes.

Voor de binnenvaartoverslag gaat het om een nieuw record: 64,5 miljoen ton, een stijging van 7 procent. In 2021 was er al een stijging van 9 procent. De import steeg met 8 procent, de export met 7 procent.

Opvallend noemt North Sea Port dat het vervoer van ro-ro met binnenvaartschepen sterk steeg, tot 0,5 miljoen ton. Ook de overslag van breakbulk via binnenvaart nam “spectaculair” toe: plus 40 procent. De overslag van vloeibare bulk groeide (+19 procent, +5,5 miljoen ton) eveneens. Droge bulk kromp met 9 procent (-2,2 miljoen ton) net zoals het vervoer van containers: -9 procent ofwel -0,2 miljoen ton.

Top-10

Samen kwamen het Nederlandse Zeeland Sea Ports (Vlissingen en Terneuzen) en het Belgische Havenbedrijf Gent vijf jaar geleden in de top 10 van de Europese havens terecht. “Groei op diverse vlakken moest ervoor zorgen dat we als nieuwbakken haven deze positie konden aanhouden, en niet in het minst om verder uit te groeien tot een Europese tophaven”, aldus CEO Daan Schalck.

“Met een nieuw recordjaar verstevigt North Sea Port zijn positie als tiende haven van Europa. Best opmerkelijk na Brexit, twee coronajaren, de impact van de oorlog Oekraïne-Rusland en de energiecrisis.”

Bulkhaven

North Sea Port is van oudsher een echte bulkhaven. Droge bulk kent nog steeds een duidelijke groei, ook ten opzichte van de pre-covidperiode. Vloeibare bulk en stukgoed blijven nog onder het pre-covidniveau.

Droge bulk neemt ook in 2022 meer dan de helft van de goederenoverslag via zeevaart voor zijn rekening: met 39,9 miljoen ton gaat het om 54 procent. De plus ten opzichte van 2021 was 10 procent. De groei zat onder meer bij oliehoudende zaden, ruw ijzer, meststoffen en vooral steenkool. Daarvan nam het volume bijna een derde toe. De EU-sancties wegens de Russische aanval op Oekraïne zorgden ervoor dat er extra voorraden van werden aangelegd. De overslag van graan nam juist af.

Afname containers

Vloeibare bulk was in 2022 met 17,6 miljoen ton goed voor bijna een kwart in de havens van North Sea Port. De stijging van 5 procent was vooral te danken aan de overslag van biodiesel, diesel, vloeibare meststoffen en kerosine.

Breakbulk maakt 14 procent uit (10 miljoen ton, +5 procent). Hier steeg de overslag van staalplaten en bananen. Roll on-roll off (is goed voor 5 procent (3,7 miljoen ton, +2 procent). Meer vervoer van auto’s zorgde voor de toename. Het aandeel van trailers bleef gelijk.

Containers zijn nog immer zwak vertegenwoordigd in North Sea Port. Het gaat om 3 procent van de overslag via zeevaart: 2,6 miljoen ton, 9 procent minder dan een jaar eerder. Die daling komt door een verschuiving van het transport van bananen in containers naar vervoer als break bulk.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -