- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwQueste heeft karakter van levenstaak

Queste heeft karakter van levenstaak

- Advertentie -

Delen

Met de spiegel op nummer 32 aan de Zwijndrechtse Schipperskade en zijn steven op tweederde van appartementencomplex Crescent ligt de Queste erbij om te stelen: 135 meter reclame van Turkse makelij, gemanaged door Rensen Shipbuilding en aangekleed door Shipyard Teamco. De langszij liggende Jules Verne is een feestelijk podium, waarop straks het overnameprotocol plaatsvindt zodat Queste Shipping BV zich eigenaar kan noemen van het mts Queste. Over twee dagen stroomt er in opdracht van Trendco olie door de leiding. Gedoopt werd het casco al op de Jalova Shipyard in Turkije, door Riny Snijder met ballonnen in Hollandse driekleur.

Een zee van ruimte in de machinekamer. (foto’s Johan de Witte)

Natuurlijk mogen we van Rien en Riny Snijder-Speksnijder even aan boord kijken, als er maar geen flauwekul geschreven wordt. Rien heeft niets met voorpagina’s. Bescheidenheid siert. Maarrr…we komen wel op een tanker die glimt van werk, verf en Teamco’s afwerking.

Vingerafdruk
Aan dek ontmoeten we twee jongelui die bijna licht geven van trots, als we naar hun betrokkenheid bij de Queste vragen. Het blijken Michel en Jeffrey Snijder te zijn. Michel heeft zijn maritieme papieren al in de binnenzak en Jeffrey loopt zich warm om eveneens aan te monsteren op de Queste. Na maanden schuren, verven en sjouwen op hun vaders schip heeft het beiden wel een paar versleten schoenen gekost. Niettemin kennen ze inmiddels elk onderdeel van de Queste.
“Je offert wat vrije weekends op, maar het is machtig interessant om erbij betrokken te zijn. Je doorloopt een hele school in de tijd van inbouw.” Michel en Jeffrey hebben elk een – volgens hen nog niet voldoende – vingerafdruk op de glansrijk geverfde Queste gezet.

Blauwe dolfijn
Queste is volgens Wikipedia een zoektocht met het karakter van een levenstaak. Een avontuurlijke lange reis, met helpers en geluk, maar ook grote hindernissen zijn standaardingrediënten die op de zoektocht naar wijsheid op het pad komen.
Ons pad loopt langs railstrak leidingwerk met de bekende blauwe dolfijn-hoes, waar Marflex achter schuilt. Lading verpompen zit het merk nu eenmaal in de genen. Sinds 1980 is Marflex een internationaal georiënteerde fabrikant van deepwell-pompen voor de scheepvaart. Met in totaal 160 werknemers en vestigingen in Oud-Beijerland, Singapore, Moskou, Houston, Japan en China heeft Marflex een stevige positie in de scheepvaartwereld.

Klein in hoogte, groot in draagvermogen
Rien Snijders, ondernemer sinds 1983, legde het accent van de Queste op een relatief lage bouwprijs, snelheid met laag brandstofverbruik, optimaal draagvermogen en lage kruiplijn voor de kanalen. Als basis voor een strak en functioneel casco waren er de bestaaande tekening, het bestek en de medewerking van Rensen en Oosse voor de persoonlijke eigenaarswensen.

Riny Snijder nam de woniginrichting voor haar rekening. “Het was zoeken, maar ik heb ontdekt dat ik mij daar graag mee bezig houd.”

Eén ervan was de machinekameringang via het roefdek. Een entree waar je veilig mee ‘overzee’ kan, die diverse functies voor apparatuur heeft, meer woonruimte creëert en – alweer – een zee van ruimte tussen de beide door Pon geleverde Caterpillars.
De Kampers-stuurhut is betimmerd door Willemsen: schitterend! Riny Snijder nam de woniginrichting voor haar rekening, wat in samenwerking met de vaklieden van Willemsen Interieurbouw een magnifieke woning opleverde. Natuurlijke aardkleuren in geraffineerde combinatie.
“Het was zoeken, maar ik heb ontdekt dat ik mij daar graag mee bezig houd”, zegt Riny. “We moeten het aan boord naar ons zin hebben. Een fijne comfortabele woning hoort daarbij.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -