- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPaco: “Gebouwd onder gelukkig gesternte”

Paco: “Gebouwd onder gelukkig gesternte”

- Advertentie -

Delen

In Duisburg is op 1 mei de Paco gedoopt, het nieuwe tankschip van de Poolse binnenvaartondernemer Wieslaw Marcinkowski. De doop werd bijgewoond door een internationaal gezelschap.

Wieslaw Marcinkowski: “Ik heb altijd het geluk gehad fijne mensen te ontmoeten die me verder wilden helpen.”

Wieslaw is sinds het begin van de jaren ’80 actief in de binnenvaart, nadat hij de binnenvaartschool in het Poolse Wroc³aw (Breslau) had bezocht. Hij begon zijn carrière op kleine Poolse vrachtschepen. Eind jaren ’80 solliciteerde hij bij een aantal Duitse binnenvaartondernemingen. Rederij Burmester uit Lauenburg aan de Elbe bood hem een baan als bootsman aan. In 1996 – hij had zich inmiddels opgewerkt tot stuurman/kapitein – maakte Wieslaw zich zelfstandig met de Bernard Burmester. Enkele jaren later kocht hij er de Eckard Burmester bij. Beide tankers werden gehuurd en bevracht door Öltrans.
Wieslaw denkt graag terug aan zijn beginperiode in Duitsland. “Ik heb altijd het geluk gehad fijne mensen te ontmoeten die me verder wilden helpen. Men heeft mij ook nooit als een buitenlander behandeld. Mijn eerste chef bij Burmester, Hanna Kruzfeld, en haar echtgenoot Joachim Kruzfeld waren bij de doop van de Paco aanwezig. We zijn altijd goede vrienden gebleven. Joachim is mijn vriend en mentor.”

Veel geleerd
In 2003 kocht Wieslaw er de Eiltank 121 van rederij Jaegers bij. Daarmee groeide zijn vloot uit tot drie schepen. “Een mooi aantal”, aldus de ondernemer. “Met twee tot drie schepen ben ik gelukkig. Ik kan ze ook goed bemannen.”
Nadat hij in 2005 en 2007 de enkelwandige Burmester-schepen van de hand had gedaan, bleef Wieslaw een tijdlang alleen met de Eiltank varen. Ondertussen groeide zijn wens om een nieuw schip te bouwen. Alweer kwamen de juiste mensen op het juiste moment op zijn pad.
“Op een jubileumfeestje van mijn voormalige binnenvaartschool kwam ik erachter dat één van mijn klasgenoten inmiddels bij de scheepswerf in Breslau werkte. Hij zag een nieuwbouw wel zitten en enkele maanden later zijn we aan de slag gegaan. Het casco is gebouwd in Malczyce. De afbouw hebben we uitbesteed aan Breko in Papendrecht. Men zegt altijd dat je je eerste nieuwbouw via een makelaar moet kopen, maar ik heb alles zelf gedaan. Het is soepel verlopen en ik heb er ook veel van geleerd.”

De Paco werd in Duisburg gedoopt. (foto’s Sarah De Preter)

Kanaalwerk
De Paco is vernoemd naar Wieslaws zoon, wiens roepnaam Paco is en die inmiddels meewerkt in het bedrijf van zijn vader. “Mijn zoon heeft iets anders gestudeerd, maar hij heeft na zijn studie toch voor de binnenvaart gekozen. Daar ben ik trots op.”
De Paco is 86 meter lang, 9,60 meter breed en heeft een laadcapaciteit van 1600 ton. Het schip beschikt over gecoate ladingtanks en verwarmingsspiralen. De tanker is geschikt voor het transport van minerale olieproducten en lichte chemicaliën op de West-Duitse kanalen. Wieslaw: “Ik vaar al heel m’n leven op de kanalen en voel me daar ook het beste thuis. Op de Rijn zou ik me waarschijnlijk vervelen. De Paco kan op een later tijdstip altijd verlengd worden naar 110 meter. Er is plaats om een verwarmingsketel in te bouwen.”
De bouw en afbouw van het casco zijn prima verlopen. “Bij de bouw van het casco kon ik zelf aanwezig zijn, aangezien ik een woning in de buurt van Malczyce heb. Het casco is in de herfst over zee naar Rotterdam gebracht. We hadden ontzettend veel geluk: nadat het wekenlang had gewaaid en gestormd, was er tijdens het transport naar Nederland geen vuiltje aan de lucht.”

Gelukkig gesternte
“Vervolgens heeft men bij Breko edel werk afgeleverd. Het is ook fijn dat we er in het Duits te woord werden gestaan. De laatste drie weken van de afbouw hadden we schitterend weer en de proefvaart is prima verlopen. En nu de Paco gedoopt wordt, hebben we alweer stralende zonneschijn. Deze tanker is onder een gunstig gesternte geboren!”

De dochter van Wieslaw mocht de Paco dopen.

De eerste tijd gaat Wieslaw zelf op de Paco varen, drie weken op/drie weken af. Voor de bevrachting heeft hij een contract afgesloten met rederij Jaegers. “We kennen rederij Jaegers inmiddels al vele jaren. Voor ik de Paco liet bouwen, ben ik een poosje als gast meegevaren op een chemicaliëntanker van 110 meter. Ik vaar graag voor Jaegers. Ze begrijpen me goed en ze hebben me ook zeer geholpen tijdens de bouw van de Paco. Zo kon ik met al mijn technische vragen terecht bij hun technisch deskundige, Norbert Kuhlmann. Geen vraag bleef onbeantwoord.”

De doop van de Paco in Duisburg was een internationaal feestje, want behalve Duitse en Nederlandse gasten waren er natuurlijk ook veel Poolse familieleden en vrienden van Wieslaw aanwezig. “Iedereen is trots”, aldus de ondernemer. “Het is de eerste scheepsdoop in de familie en überhaupt ben ik de eerste Poolse particulier die een eigen schip heeft laten bouwen. Bij alle schepen die ik in m’n leven gekocht heb, heeft mijn moeder stilletjes gehuild omdat ze bang was dat ik het niet zou redden. Maar toen het casco van de Paco te water ging, stond ze te stralen. Een fijn gevoel.”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -