- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsProef met spudpalen op AR-kanaal

Proef met spudpalen op AR-kanaal

- Advertentie -

Delen

(foto Evert Bruinekool)

Rijkswaterstaat realiseert proeflocaties waar binnenvaartschepen gebruik kunnen maken van spudpalen. Dit stelt Peter de Jonge, voorzitter Koninklijke Schuttevaer Vereniging afdeling Utrecht. In eerste instantie gaat het om één locatie nabij de Plofsluis ter hoogte van de dubbele kegelplaats en om één locatie binnen de sluis bij Ravenswaaij richting Tiel aan bakboord.

Op beide locaties is onlangs de bodem geëgaliseerd en op diepte gebracht. De twee afmeerplekken zullen waarschijnlijk rond de zomerperiode gereed zijn. “Wij zijn hier enorm blij mee”, reageert De Jonge. “In de droge lading zijn er de laatste twee jaar maar weinig nieuwbouwschepen gebouwd zonder spudpaal. Er zijn nu, schat ik, al enkele honderden schepen die van deze voorziening gebruik kunnen èn willen maken.” De Jonge benadrukt dat het gaat om een proef. “Rijkswaterstaat zal in de loop der maanden regelmatig controleren hoe de bodem zich houdt. Vastgelegd is wat de beginsituatie is. Na regelmatig gebruik wordt de bodem opnieuw bekeken en dat zal ook gebeuren na langdurig gebruik.” De Jonge vermoedt dat het gebruik van spudpalen weinig tot geen invloed heeft op de bodemgesteldheid van beide locaties. “Op stilstaand water heeft het veel meer effect. Bij een behoorlijke stroming, zoals in de rivieren, zul je merken dat al heel snel nadat je de spudpaal hebt verwijderd, denk aan een kwartier of dertig minuten, de bodem zich volledig herstelt.”

Golfslag
Een enkele schipper is bezorgd dat schepen die gebruikmaken van spudpalen kwetsbaar zijn voor de golfslag en zuiging die langsvarende schepen veroorzaken. “Wij hebben ons die vraag ook gesteld. Het risico is voor de schipper die daar op zijn palen ligt. Maar het is natuurlijk nooit zwart/wit. Op de rivier is het ook zo dat schippers schepen die afgemeerd liggen met verminderde vaart moeten passeren. Als een schip van 135 bij 17 meter daar te hard langsvaart, maakt hij alles kapot. Als hij dat doet bij een schip dat op spudpalen ligt, zal er waarschijnlijk ook wat gaan gebeuren. Je moet vaart minderen, dat staat in de wet. Niet iedere schipper houdt zich daaraan, helaas. Vandaar dat ik schippers oproep bij langsvaren van afgemeerd liggende schepen geen overlast te veroorzaken.”
Uit onderzoek is gebleken dat grote delen van het Amsterdam-Rijnkanaal niet geschikt zijn voor het gebruik van spudpalen. “Ons was het niet bekend, maar bijvoorbeeld vanaf Breukelen richting Amsterdam schijnt het kwelwater heel kort onder de bodem te zitten. En dat is op meer plaatsen het geval. Die delen van het kanaal zijn absoluut ongeschikt voor het gebruik van spudpalen.”
Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht heeft ook gesproken met ambtenaren van de Provincie Zuid-Holland over het realiseren van proeflocaties . “Het gaat ons niet alleen om het Amsterdam-Rijnkanaal. Wij hopen dat onderzoek wordt gedaan naar meer proefvakken om zo door heel Nederland meer afmeermogelijkheden voor schepen met spudpalen te realiseren.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -