Wereldwijde olieprijzen hebben ondanks de verlenging van de productiebeperkingen afgelopen week met verlies afgesloten. Brent Crude sloot de week af op $82,08 per vat, een daling van 1,8 procent op weekbasis. WTI (West Texas Intermediate) liet een daling van 2,5 procent op weekbasis zien en sloot de week af op $78,01 per vat.
Terwijl het aanbod van ruwe olie beperkt blijft door de productiebeperkingen van de OPEC+ leden en de aanhoudende sancties op Rusland, weegt het vooruitzicht van een tragere Chinese economie zwaarder op de markt. De Chinese importcijfers van product lieten de eerste twee maanden van het jaar een stijging zien, maar bleven in vergelijking met de voorgaande maanden achter op eerdere importcijfers. Hierdoor lijkt de gestelde groei van China niet haalbaar.
Verder werden de productiebeperkingen van de OPEC+ (2,2 miljoen vaten per dag voor het tweede kwartaal) door de leden zelf enigszins tenietgedaan. Deze steeg namelijk met 212,000 vaten per dag in februari. Dit zorgde voor twijfels in de markt over de huidige positie van de OPEC+ in de wereldwijde oliemarkt. Verder daalde het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde Staten tot het laagste punt sinds februari 2023. Deze daalde afgelopen week met twee tot een totaal van 504.
ARA en Rijn
Vrachttarieven in het ARA-gebied hebben op wekelijkse basis hun stijgende trend doorgezet. De vraag naar transport is in de afgelopen week toegenomen, waardoor de meeste schippers het weekend over waren. De vaarschema’s zijn echter niet ver vooruit ingepland, waardoor de prijsconcurrentie op de markt blijft aanhouden.
Momenteel blijft de vraag naar kleinere (minder dan 2.000 ton) en de grotere (groter dan 4.000 ton) schepen het sterkst aanhouden. Hierdoor vinden voornamelijk de middelgrote schepen de meeste moeite met het vinden van geschikte reizen.
Vrachttarieven op de Rijn zijn in vergelijking met afgelopen week vrijwel gelijk gebleven. Enkele kleine schommelingen voor de bestemmingen op weekbasis kwamen echter wel voor. Ondanks die kleine schommelingen lijken de vrachttarieven hun laagste punt wel bereikt te hebben. Daardoor kijken veel marktspelers positief uit naar de komende maanden.
De vraag naar het importeren van product uit de ARA-regio naar Duitsland blijft sterk gelimiteerd. Door de huidige marktstructuur wordt momenteel veel met binnenlandse raffinaderijen gehandeld, waardoor de meeste Duitse schippers op de kanalen actief zijn.
Geschreven door Emiel de Barbanson. Mogelijk gemaakt door Inland Barging, specialist in vracht-tarieven voor de binnenvaart.