
De olieprijzen stegen afgelopen vrijdag en noteerden hun tweede opeenvolgende wekelijkse winst, gesteund door nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran en de laatste productieplannen van OPEC+. Dat vergrootte de verwachting van een krapper aanbod.
Brent-olie sloot 16 cent hoger op $ 72,16 per vat (+0,2 procent), terwijl WTI (West Texas Intermediate) steeg met 21 cent naar $ 68,28 per vat (+ 0,3 procent). Op weekbasis steeg Brent met 2,1 procent en WTI met 1,6 procent, Dat is de sterkste stijging sinds begin januari.
De Amerikaanse regering kondigde donderdag 20 maart nieuwe sancties aan tegen Iran. Voor het eerst wordt daardoor ook een onafhankelijke Chinese raffinaderij getroffen. Dit signaal benadrukt dat Chinese bedrijven, de grootste afnemers van Iraanse olie, niet immuun zijn voor Amerikaanse druk. Analisten verwachten dat deze sancties kunnen leiden tot een daling van de Iraanse olie-export met 1 miljoen vaten per dag.
OPEC+ kondigde bovendien nieuwe productiebeperkingen aan voor zeven leden om eerdere overproductie te compenseren. Deze plannen omvatten maandelijkse productieverlagingen tussen 189.000 en 435.000 vaten per dag tot juni 2026. Hoewel OPEC+ eerder deze maand bevestigde dat acht leden hun productie in april juist met 138.000 vaten per dag zouden verhogen, blijft de markt waakzaam over de naleving van de afspraken door landen als Irak, Kazachstan en Rusland.
Ondertussen meldde Kazachstan recordproductieniveaus in maart, waardoor het zijn OPEC+ productiequota blijft overschrijden. Dit is echter niet de eerste keer dat een OPEC+ lid de gestelde productiebeperkingen overschrijdt. De organisatie lag de laatste jaren al vaker in conflict met leden.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied hebben afgelopen week hun opwaartse trend verder doorgezet. De markt blijft ondersteuning vinden in een groeiende vraag naar olie en transport en de aanhoudende vertragingen in het gebied.
Op het moment van schrijven zijn er al enkele schepen die langer dan twee weken wachten om te laden of lossen. Door de aanhoudende vertragingen is de beschikbare scheepscapaciteit erg beperkt.
Rijn
Ook de vrachttarieven op de Rijn zijn verder doorgestegen op weekbasis. Door de lage waterstanden is de vraag naar scheepscapaciteit gestegen. Echter blijft de vraag vanuit Rijnbestemmingen naar het importeren van product uit de ARA-havens beperkt door de aanhoudende marktstructuur. Er is sprake van backwardation: de huidige prijs is hoger dan voor levering in de toekomst.
Een kleine golf met water was voorspeld maar bleef echter uit. Daardoor bepalen de lage waterstanden ook deze week de markt in grote mate.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 24 maart 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,81 | €1,00 | € 2,25 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,77 | €2,00 | €3,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,77 | €3,00 | €4,20 |
Vlissingen-Antwerpen | €2,78 | €2,30 | €3,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,38 | €3,00 | €3,60 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,11 | €3,10 | €4,30 |
Gent-Vlissingen | €3,09 | €2,65 | €3,25 |
Gent-Antwerpen | €3,34 | €2,75 | €3,50 |
Gent-Rotterdam | €3,92 | €3,20 | €4,22 |
Gent-Amsterdam | €4,36 | €3,75 | €4,65 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,50 | €8,00 | €9,00 |
Dortmund | €11,20 | €11,20 | – |
Keulen | €11,75 | €11,25 | €12,25 |
Koblenz | €14,00 | €14,00 | – |
Frankfurt | €20,65 | €20,65 | – |
Mannheim | €21,60 | €21,10 | €22,10 |
Karlsruhe | €25,60 | €25,10 | €26,10 |
Straatsburg | €28,00 | €27,50 | €28,50 |
Bazel EUR | €33,91 | €33,41 | €34,41 |
Bazel CHF | 32,60 | 32,10 | 33,10 |