
De wereldwijde olieprijzen zijn na een periode van consolidatie licht gedaald. Brent Crude verloor op weekbasis 0,4 procent en sloot de week af op $ 74,43 per vat, terwijl West Texas Intermediate (WTI) met 0,5 procent daalde naar een slotprijs van $ 70,40 per vat.
Afnemenden spanningen in het Midden-Oosten hebben de zorgen over een verdere escalatie verminderd, wat een dempend effect had op de olieprijzen. Daarnaast zorgden stijgende Amerikaanse olievoorraden voor extra neerwaartse druk op de markt. De recente toename in voorraden is mede te verklaren door het aankomende onderhoudsseizoen bij de raffinaderijen in het land. Daardoor kan de productie gedurende enkele weken aanzienlijk afnemen.
In de Verenigde Staten is daarnaast een gestage toename waargenomen in het aantal actieve olie- en gasboorinstallaties. Afgelopen week steeg dit aantal voor de vierde opeenvolgende week met vier, waardoor het totaal op 592 kwam. Deze indicator biedt een inzicht in de toekomstige productiecapaciteit van de VS. Een stijgende trend in het aantal installaties kan wijzen op een potentiële versterking van de olieproductie, wat de marktbalans in de komende periode zou kunnen beïnvloeden.
ARA
In het ARA-gebied zijn de vrachttarieven voor een tweede week op rij gestegen. De vraag naar olie en transport nam afgelopen week gestaag toe en samen met oplopende vertragingen zorgde dit voor ondersteuning in de markt.
Ondanks die factoren blijven de grotere tankers (meer dan 6.000 ton) moeite houden met het vullen van hun vaarschema’s.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn na een week van stijgingen afgelopen week juist gedaald. Door de aanhoudende situatie op de oliemarkt blijft het importeren van product minder interessant. Er is namelijk sprake van backwardation: de huidige prijs van olie is hoger is dan de prijs voor levering in de toekomst. Daardoor blijft de vraag naar product en transport vanuit het ARA-gebied de Rijn op beperkt.
Daarbij blijven de waterstanden relatief gunstig. Daardoor is de concurrentie in de markt scherp toegenomen doordat marktspelers hun vloot varende willen houden.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 24 februari 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,37 | €0,80 | € 2,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,38 | €1,80 | €2,75 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,35 | €2,80 | €3,75 |
Vlissingen-Antwerpen | €2,25 | €2,00 | €2,75 |
Vlissingen-Rotterdam | €2,70 | €2,30 | €2,80 |
Vlissingen-Amsterdam | €3,47 | €3,10 | €4,00 |
Gent-Vlissingen | €2,80 | €2,65 | €3,00 |
Gent-Antwerpen | €3,01 | €2,75 | €3,50 |
Gent-Rotterdam | €3,43 | €3,00 | €3,50 |
Gent-Amsterdam | €3,93 | €3,75 | €4,50 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €7,83 | €7,33 | €8,33 |
Dortmund | €10,40 | €10,40 | – |
Keulen | €9,75 | €9,25 | €10,25 |
Koblenz | €12,00 | €12,00 | – |
Frankfurt | €14,90 | €14,90 | – |
Mannheim | €15,30 | €14,80 | €15,80 |
Karlsruhe | €15,93 | €15,43 | €16,43 |
Straatsburg | €17,50 | €17,00 | €18,00 |
Bazel EUR | €18,84 | €18,34 | €19,34 |
Bazel CHF | 17,76 | 17,26 | 18,26 |