In Duitsland heeft de binnenvaart positief gereageerd op de nieuwe coalitieregering van CDU/CSU en FDP. De CSU’er Peter Ramsauer is benoemd tot minister van verkeer. Met de geboren Beier zwaait voor het eerst sinds 1998 weer een niet-sociaal-democraat de scepter op het Duitse verkeersministerie. Het coalitieakkoord van de nieuwe regering onder leiding van bondskanselier Angela Merkel is in binnenvaartkringen goed ontvangen.
Bij het verdelen van de budgetten wil de nieuwe regering net als de voorgaande “versterkt rekening houden met de vaarwegen”. Ook zullen enkele bestaande steunmaatregelen voor de binnenvaart worden voortgezet. Het gaat om het moderniseringsprogramma voor de Duitse vloot, de mogelijkheid om de winst uit de verkoop van een schip volledig te herinvesteren in een nieuw schip (paragraaf 6b in de Duitse Wet Inkomstenbelasting) en de subsidie op het inbouwen van schonere motoren. Daarnaast beloven de regeringspartijen bureaucratische hindernissen voor de binnenvaart af te bouwen en wordt er verder gewerkt aan de hervorming van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung.
Donau
“Hier kunnen we tevreden mee zijn”, aldus BDS-afdelingsvoorzitter Jürgen Schlieter. “De versterkte ondersteuning van de binnenvaart wordt consequent voortgezet. De politiek heeft blijkbaar ingezien hoe belangrijk deze verkeersmodus is.”
Jammer vindt de BDB dat het ‘nationale havenconcept’, waarin ook uitbouwstandaarden voor de vaarwegen zijn vastgelegd, onvermeld blijft in het regeerakkoord. Anderzijds is de bond opgelucht dat er ook geen uitspraken in het akkoord staan die de verruiming van Elbe en Donau in de weg zouden kunnen staan.
Peter Ramsauer. (foto Deutscher Bundestag/Lichtblick/Achim Melde)
Er wordt zelfs met geen woord gerept over de verruiming van de Donau in Beieren. De regeringspartijen in Berlijn zijn het dan ook niet eens met elkaar over de manier waarop de Donau moet worden verruimd. De christendemocraten hebben zich altijd voorstander getoond van de door de binnenvaart gewenste verruiming met stuwen en de liberalen zijn daar tegen.
De Donauverruiming heeft de voorbije weken weer behoorlijk wat stof doen opwaaien, nadat de werkgroep ‘milieu’ er tijdens de coalitieverhandelingen op aangedrongen had om de oplossing met stuwen te laten varen. Gelukkig voor de binnenvaart kon dat niet worden doorgezet.
“Het was natuurlijk mooier geweest als er in het regeerakkoord concrete uitspraken hadden gestaan over de verruiming van de rivieren zoals de binnenvaart zich die voorstelt”, zegt BDB-directeur Jens Schwanen. “Maar als je bedenkt dat we twee weken geleden, tijdens de coalitieonderhandelingen, nog moesten vrezen voor besluiten die ons voor grote problemen hadden gesteld, kunnen we tevreden zijn.”
Geld
Het regeerakkoord moet volgens Schwanen gezien moet worden als een politieke wilsverklaring. “Het is niet omdat iets in het regeerakkoord staat, dat men het ook doet en omgekeerd kunnen dingen die niet in het regeerakkoord staan tóch worden gedaan.”
En dus is er de komende tijd voor de Duitse binnenvaartbonden werk aan de winkel om hun politici bij de les te houden en ervoor te zorgen dat ze hun beloftes ook nakomen. En dat is niet alleen een kwestie van goede wil. Schwanen: “We zijn blij met de uitspraak dat de investeringen in de vaarwegen op een hoog niveau zullen worden gehouden, maar daar moet ook geld voor zijn.”
Subsidies lopen af
Daar komt bij dat de eerder genoemde steunmaatregelen voor de binnenvaart binnen niet al te lange tijd aflopen. De mogelijkheid om de winst uit de verkoop van een schip belastingvrij te herinvesteren in een ander schip bestaat nog tot eind 2010; het vlootmoderniseringsprogramma en de subsidie op schone motoren lopen eind 2011 af. Het is belangrijk voor de Duitse binnenvaart dat deze regelingen worden verlengd. Verder is er een aantal zaken die niet in het regeerakkoord worden vernoemd, maar die de Duitse binnenvaart wel graag wil hebben. Als voorbeeld noemt Schwanen staatsgaranties naar Nederlands model. Over dergelijke zaken gaat de BDB zo snel mogelijk praten met de nieuwe verkeersminister.
(Sarah De Preter)