- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuitse bonden oneens over crisis

Duitse bonden oneens over crisis

- Advertentie -

Delen

Is het een conjuncturele of een structurele crisis, momenteel in de binnenvaart? Over het antwoord op die vraag wordt in Duitsland verschillend gedacht. Bij de afdeling Binnenvaart van de BDS wordt het Nederlandse aanmelden van een structurele marktverstoring (crisis) bij de EU toegejuicht. De BDB vindt het geen ‘structurele’ crisis. “Nog geen jaar geleden stonden de binnenvaartbedrijven te springen om personeel.”

BDS-afdelingsvoorzitter Jürgen Schlieter vewacht van de aanmelding van een crisis in ‘Brussel’ vooral voor de lange termijn een kans op verbetering. “Dan kan de oud-voor-nieuw regeling weer worden ingesteld.” Een sloopregeling voelt hij minder voor. “Dat zou ertoe kunnen leiden dat veel Duitse particulieren ermee stoppen.”
De BDS is blij met het initiatief in Nederland om een oplegregeling te realiseren voor de korte termijn. “Maar het werkt alleen als er genoeg meedoen en een financiering voor der stilliggers wordt gevonden.” Die financiering zou volgens hem niet uit de slooppot (het ‘reservefonds’) mogen komen. “De Nederlandse banken moeten dit financieren.” Die zijn volgens hem medeverantwoordelijk voor de huidige situatie door de schepen niet failliet te laten gaan omdat ze die nu niet kunnen verkopen. Zo worden die schippers gedwongen voor de laagste vrachten te blijven varen.

Juridische gevolgen
BDB-directeur Jens Schwanen: “Het valt niet te ontkennen dat de hele transportsector te maken heeft met een marktverstoring. Volgens een recente prognose staan er door nakende faillissementen in de transport en logistiek alleen al in Duitsland zo’n 80.000 banen op de tocht. Een ‘structurele crisis’ in de binnenvaart zien wij echter niet.”
Schwanen waarschuwt ook voor de juridische gevolgen wanneer op Europees vlak een structurele verstoring van de binnenvaartmarkt zou worden vastgesteld. “In dat geval heeft Europa slechts twee instrumenten om die crisis te lijf te gaan: de sloopregeling en oud-voor-nieuw. Andere middelen zijn er gewoon niet. Het is wishful thinking om éérst de crisis te willen uitroepen en dan instrumenten te ontwikkelen die het meest geschikt zouden zijn. Trouwens, de Europese molens draaien traag. Hoeveel bedrijven zullen al failliet gegaan zijn tegen de tijd dat die maatregelen werken?”

Hoorzitting
De BDB zal zijn stem laten horen op de hoorzitting over de binnenvaart die de Europese Commissie op 16 en 17 november houdt. Hoewel Schwanen er met ‘gematigde verwachtingen’ heengaat, vindt hij het positief dat de binnenvaart überhaupt in Brussel wordt gehoord. “Dat is geen vanzelfsprekendheid, als je bedenkt we een paar jaar geleden niet eens aan bod kwamen in het Witboek van de Europese Commissie. Dit is een signaal dat de binnenvaart ook op Europees vlak steeds serieuzer wordt genomen.”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -