- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPleidooi voor Europese wetgeving tegen geknoei met stookolie

Pleidooi voor Europese wetgeving tegen geknoei met stookolie

- Advertentie -

Delen

"De EU moet voorkomen dat er geknoeid wordt met stookolie. Dat kan door een zwarte lijst te maken van gevaarlijke stoffen die niet in stookolie mogen voorkomen." Dat stelt Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie). Hij steunt daarmee een wens van het Korps Landelijke Politie Diensten. Niet alleen de stookolie met het chemisch afval zelf maar ook het transport ervan zou verboden moeten worden, wil het KLPD.

De bunkerbedrijven worden opgezadeld met de gevolgen van de problemen die eerder in de keten worden veroorzaakt. (foto MG Redacties)

Van Dalen was 11 juli aanwezig bij de handhavingsactie ‘Waakzaam Milieu’ van het KLPD. De politie controleerde toen opnieuw bij de Kreekraksluizen binnenvaarttankers die stookolie vervoerden. Op vier schepen werden ladingen aangetroffen waarvan de samenstelling niet klopte.
"Gevreesd moet worden dat er in Europa massaal gevaarlijke stoffen aan stookolie worden toegevoegd. Dat is slecht voor het milieu en de volksgezondheid. Schadelijke stoffen worden zogenaamd verwerkt, maar dan op een goedkope en onjuiste manier door ze te verstoken in scheepsbrandstof", aldus Van Dalen.

Moeilijk te achterhalen
Hij doelt op chemisch afval dat ergens in de keten wordt toegevoegd aan de stookolie. In plaats van een kostenpost voor een correcte verwerking leveren de giftige stoffen zo nog geld op ook. Als de politie zo’n foute partij aantreft, is het vaak onmogelijk te achterhalen waar in de keten en door wie de bijmenging heeft plaatsgevonden. Daarom onderzoekt het KLPD de totale stookoliesector.
De huidige regels gaan niet ver genoeg, vindt Van Dalen. Ze beschermen vooral de motor, niet de mensen en het milieu. De vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement gaat bij Europees Commissaris Potocnik van Milieu aandringen op aanpak door de EU. “Het gaat hier regelrecht om internationale milieuvervuiling door het toevoegen van gevaarlijke troep aan scheepsbrandstoffen. Troep die in de motoren wordt verbrand – wat slecht is voor de leefomgeving – en troep die goedkoop en onjuist wordt verwerkt.”

Bemonstering
In Nederland is staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu bezig met dit onderwerp. Van Dalen wil dat Atsma de kwestie ook op Europees vlak aankaart. “Ik steun hem daarin."
Atsma had in juni overleg met de NOVE. In augustus praten ze verder. De brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstoffenhandel is ook voorstander van een zwarte lijst van meeste schadelijke stoffen voor mens, milieu en machines, maar als dat honderden producten zouden worden is dat niet meer werkbaar, vindt NOVE. Ook pleit de organisatie voor betere regels voor bemonstering. De samenstelling van de stookolie zou bekend moeten zijn zoals die in een bunkertanker wordt geladen. Daarvoor is bemonsteren ‘op de laadpijp’ nodig en niet uit de depottank, zoals nu gebeurt.

Kop van Jut
NOVE-directeur Erik de Vries zei vorige week in het Reformatorisch Dagblad: “Wij zijn bunkeraars. Wij leveren aan zeeschepen. Wij zijn niet betrokken bij de totstandkoming van het product. Wij zijn niet gebaat bij het leveren van slechte producten. Dat kan ons miljoenenclaims opleveren.”
Als ook het vervoer van foute stookolie verboden wordt, zoals het KLPD wil, loopt de binnentankvaart het risico de kop van Jut te worden. De bunkerbedrijven worden dan opgezadeld met de gevolgen van problemen die andere partijen, eerder in de keten, veroorzaken.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -