Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt die wereldwijd in meer dan honderd landen. De exportgoederen gingen altijd per vrachtwagen in containers van de fabriek in Ieper naar de haven van Antwerpen of Zeebrugge om van daaruit te worden verscheept. Picanol wil die containers voortaan over water vervoeren.
In februari voerde het bedrijf twee tests uit. De lege containers werden opgehaald op het inland depot in Wielsbeke om vervolgens te worden geladen in Ieper. De volle exportcontainers zijn daarna vanuit Ieper naar de River Terminal Wielsbeke gebracht om per binnenvaartschip naar Antwerpen te varen.
Minder wegkilometers en CO2-uitstoot
Per roundtrip wordt zodoende 180 kilometer minder gereden over de Vlaamse wegen, wat overeenkomt met een reductie van 61 kilo CO2 over het hele multimodale traject. Daarmee zijn er ruim 60 procent minder wegkilometers en 44 procent minder CO2-uitstoot.
In april lopen er extra transporten en worden verdere afspraken gemaakt met alle betrokken partijen. Het doel is om dit verder uit te breiden in het tweede kwartaal.
Nu wél concurrerend
Uit berekeningen die Multimodaal.Vlaanderen in 2017 en 2019 maakte voor Picanol bleek deze modal shift nog geen volwaardig alternatief. De transittijden tussen Ieper en Antwerpen waren te lang en de kosten te hoog.
In 2022 sloegen Group-GTS, De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen de handen ineen. Uit een nieuwe analyse bleek dat er door de toename van het aantal afvaarten op de River Terminal Wielsbeke geen probleem meer is qua transittijd. Bovendien kan de multimodale oplossing qua transportkosten de concurrentie met het wegtransport nu aan. Het voortransport tussen Ieper en Wielsbeke wordt georganiseerd door Group-GTS, in nauwe samenwerking met River Terminal Wielsbeke.
Om op een slimme manier lege kilometers te beperken en multimodale oplossingen aan te bieden, heeft Group-GTS hiervoor in 2022 een vierde business unit opgericht: Solutions & Sustainability.