- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOverslag Rotterdam daalt verder - containers zijn positieve uitzondering

Overslag Rotterdam daalt verder – containers zijn positieve uitzondering

- Advertentie -

Delen

De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van 2024 verder gedaald: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werd 1,4 procent minder behandeld.

In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de overslag uit op 110,1 miljoen ton. In 2023 was dat 111,7 miljoen ton. De daling komt voornamelijk door de kolen, ruwe olie en olieproducten. De overslag van ijzererts en schroot en LNG nam toe. Het grote pluspunt is de overslag van containers. Die groei voor het eerst weer, met 3,3 procent in tonnen en in TEU’s.

Daarmee is de stijging minder groot dan in Antwerpen-Zeebrugge; daar pluste de containeroverslag met 8,6 procent in tonnen en 6 procent in TEU’s. De totale overslag groeide daar wél, met 2,4 procent.

Lichtpuntje

De stijging bij containers is in Rotterdam – voor het eerst in drie jaar – in elk geval een lichtpuntje. De situatie in de Rode Zee heeft geleid tot fors minder schepen (24,5 procent) en door vertragingen en gemiste afvaarten was er minder volume uit Azië (-13,7 procent) in de maanden januari en februari. “Het inregelen van de veranderde vaarschema’s leidde in eerste instantie tot de nodige aanpassingen in de logistieke keten”, meldt Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting. “De totale vraag naar goederen is vrijwel niet beïnvloed. Inmiddels is die situatie onder controle en in maart kwamen er aanzienlijk meer schepen binnen (11,5%) en herstelden de volumes uit Azië zich.”

Ook de volumes op de andere vaargebieden laten een positief resultaat zien. Het feederverkeer van Rotterdam naar de Middellandse Zeehavens laat ook een sterke stijging zien (29 procent). Doordat schepen omvaren via Kaap de Goede Hoop en Euroepse havens worden overgeslagen, gaat lading voor die regio naar Rotterdam en vervolgens met feederschepen door naar de havens aan de Middellandse Zee.

Aantrekken wereldhandel

“Uit de groei van de containeroverslag kunnen we de eerste signalen afleiden van het aantrekken van de wereldhandel. Deze voorzichtige tekenen blijven door de oplopende spanningen in de wereld echter uiterst onzeker”, zegt CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam.

“De overslagcijfers laten een beperkte invoer van grondstoffen en uitvoer van eindproducten zien. Dit vertelt ons dat de Europese industriële productie nog steeds te lijden heeft onder de hoge energieprijzen en de lage vraag uit de grootste afnemende sectoren zoals de bouwsector en de proces- en auto-industrie.”

Veel dalers

De overslag van droog massagoed is met 4,5 procent gedaald in vergelijking met de eerste drie maanden van 2023. De belangrijkste reden voor de daling is de sterke krimp van de kolenoverslag. Er werd 2 miljoen ton minder kolen behandeld dan vorig jaar; dat komt door de lagere vraag naar energiekolen voor kolencentrales. Ook agribulk laat een daling zien (10,9 procent). De totale overslag van het marktsegment breakbulk – dat is roll-on/roll-off en overig stukgoed samen – daalde met 1,9 procent.

De overslag van natte bulk nam af met 3,1 procent tot 52,6 miljoen ton. De daling van 1,6 miljoen ton werd veroorzaakt door minder overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en overig nat massagoed. De raffinagemarges in Noordwest-Europa zijn goed, wat leidt tot een goede benutting van raffinaderijen en een vrijwel gelijke aanvoer van ruwe olie als in 2023. Wel was de vraag naar olieproducten dit kwartaal lager dan in het eerste kwartaal van 2023, toen er veel geïmporteerd werd ter vervanging van Russische olieproducten. De overslag van LNG steeg wel weer (met 3,6 procent).

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -