- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAmsterdam legt riviercruise aan banden

Amsterdam legt riviercruise aan banden

- Advertentie -

Delen

Amsterdam wil het aantal riviercruiseschepen dat de stad aandoet, gefaseerd halveren. Dat is een van de maatregelen om het ‘overtoerisme’ tegen te gaan. Daarnaast wil het stadsbestuur de uitstoot en de overlast van toeristen terugdringen.

De halvering betekent dat het aantal riviercruiseschepen van 2.125 in 2023 naar maximaal 1.150 in 2028 gaat. Alleen de duurzaamste schepen mogen dan nog afmeren in de hoofdstad. Er komen dan 271.000 bezoekers per jaar minder vanaf de riviercruisers de stad in. Het college van B en W doet dit voorstel om de leefbaarheid voor bewoners te verbeteren.

Toeristenstop

De verwachting is dat zonder maatregelen het aantal bezoekers blijft groeien. Om een leefbare stad te blijven en toe te werken naar een duurzame bezoekerseconomie heeft het college ook het inperken van riviercruises onderzocht. Wethouder Hester van Buren (Haven): “De balans in de stad moet beter: voor de leefbaarheid van bewoners en voor het klimaat.”

Riviercruise draagt bij aan de drukte en uitstoot in de stad; met toeristen, overnachtingen, busbewegingen en bevoorradingsverkeer. “Ik ben dan ook tevreden dat het gelukt is om in overleg met het Havenbedrijf en Cruise Port Amsterdam (CPA) te komen tot een voorstel voor gefaseerde halvering van het aantal riviercruises.” Uit onderzoek is gebleken dat een halvering van het aantal riviercruiseschepen bijdraagt aan een leefbare, schone en gezonde stad.

De reactie van Dick de Graaff, directeur van CPA, is voorspelbaar: “We zijn natuurlijk niet blij met een reductie van 50 procent van de riviercruise business van CPA. De keuze voor een vijftig procent reductie is een beslissing van het college.”

Het onderzoek, uitgevoerd door Decisio, was vanuit een gezamenlijk opdrachtgeverschap van Port of Amsterdam en de gemeente Amsterdam; CPA sloot daarbij aan. Het college werkt ook aan de uitvoering van een motie over zeecruises. De uitkomsten van een onderzoek naar de zeecruisevaart worden rond de zomer verwacht.

Pijnlijk

“We hebben kennisgenomen van het advies aan de gemeenteraad. Dit is voor Cruise Port Amsterdam natuurlijk een buitengewoon rigoureuze ingreep”, aldus De Graaff. “Op het totale aantal hotelovernachtingen is het aandeel van riviercruisepassagiers relatief beperkt. Deze groep bezoekers is kapitaalkrachtig, gemiddeld 65 jaar oud en slaapt veelal in het luxe segment hotels. We gaan ons beraden op een implementatieplan om de gewenste reductie vorm te geven. Financiële consequenties van dit besluit zullen de komende tijd worden uitgewerkt.”

Port of Amsterdam snapt de opgave van de stad om de toeristendrukte tegen te gaan. De riviercruisegasten maken nog geen 2 procent van het totaal aantal bezoekers in Amsterdam uit.

“Port of Amsterdam en CPA hebben samen met de stad gekeken hoe we de wens van de stad kunnen vormgeven,” vertelt Anja de Kiewit woordvoerder van Havenbedrijf Amsterdam. “Deze gefaseerde halvering van de riviercruise is pijnlijk, maar haalbaar en uitvoerbaar. De rederijen zijn over deze opdracht geïnformeerd. Natuurlijk hadden we het graag anders gezien. Amsterdam blijft onverminderd populair en staat op menig bucketlijstje; dus de verwachting is dat toeristen blijven komen, maar dan op een andere manier.”

“Riviercruiseschepen gaan hier aan de walstroom; de uitstoot is daarmee gering”, zegt De Kiewit. Ook gaat het om kapitaalkrachtige bezoekers die nagenoeg geen overlast veroorzaken. “Maar we hopen dat we met deze rigoureuze keuze een bijdrage leveren om het overtoerisme in de stad aan te pakken.”

Amsterdam blijft voor veel passagiers een gewilde bestemming tijdens een riviercruise. De verwachting is dat zij voortaan vaker met touringcars zullen worden afgezet in de binnenstad.

Door Evert Bruinekool

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -