Voor het vijfde jaar op rij boekt de Antwerpse haven een recordoverslag. Het afgelopen jaar werd 223.606.610 ton behandeld, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Nagenoeg alle sectoren gingen erop vooruit: containers (in tonnage) met 4,3 procent (naar 123 miljoen ton), vloeibaar massagoed met 5,7 procent (73,1 miljoen ton), conventioneel stukgoed met +4,8 procent (10,3 miljoen ton) en roro met 10,5 procent (5,1 miljoen ton). Dissonant was droog massagoed, waaronder kolen en ertsen, dat met 3,7 procent (12,2 miljoen ton) afnam.
Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf Antwerpen, zei bij de presentatie: “Een jaar afsluiten met zulke mooie groeicijfers geeft vertrouwen voor de toekomst. Ook onze bedrijven geloven onverminderd in de troeven en sterktes van Antwerpen, getuigen de talrijke investeringen die we in 2017 mochten verwelkomen.”
“In 2018 willen we verder borduren op het elan van het afgelopen jaar. Dat betekent dat we de wereld als schaal nemen voor onze beslissingen, waarbij het maximaal faciliteren van onze klanten het uitgangspunt is.”
Containers
De containertrafiek steeg in 2017 met 4,3 procent in gewicht (122.969.409 ton) en met 4,1 procent in TEU’s (10.450.897 TEU). Het laatste kwartaal van 2017 scoorde op jaarbasis relatief gezien het beste met een groei van 7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016.
Wat vaargebieden betreft ging Antwerpen er vooral in Noord-Amerika (+11,6%), Latijns-Amerika (+8,5%) en het Verre Oosten (+7,7%) op vooruit. De VS toont een +9,7 groei in beladen containers en met een toename van de aanvoer hiervan met +10,4 zit de export vanuit de VS duidelijk in de lift. In Europa, het grootste vaargebied voor Antwerpen, verliest de haven trafiek (-3,6%), wat te verklaren valt door een verlies in aanvoer van transhipmentlading.
Jacques Vandermeiren: “Het gunstig economisch klimaat, in combinatie met de allianties die voor hun aanlopen resoluut voor Antwerpen blijven kiezen, maakt dat de containerbehandeling in Antwerpen de wind in de zeilen heeft. Ook voor de komende jaren verwachten we nog steeds groei in de behandeling van containers, vandaar dat we ook in 2018 volop blijven inzetten op het voorzien van extra capaciteit voor de behandeling van containers in Antwerpen.”
Saeftinghedok
De Vlaamse regering maakt in de loop van dit jaar bekend welke oplossing zij kiest om Antwerpen extra containercapaciteit te geven. “Voor ons is er slechts één keuze mogelijk, en dat is het Saeftinghedok. Deze piste scoort het beste. Zowel wat betreft het voorzien van voldoende capaciteit, operationele haalbaarheid als belangstelling vanuit de markt”, aldus Vandermeiren. “Dankzij het extra getijdendok kunnen we de positie van onze haven als motor van de economie, van welvaart en van werkgelegenheid voor onze regio verder versterken.”
Nog dit jaar gaan Antwerpen en Zeebrugge samen praten over een eventuele samenwerking. “Geen enkel scenario wordt uitgesloten”, meldt Havenbedrijf Antwerpen, “maar het moet duidelijk zijn dat zowel uit alle voorafgaande studies als uit het actorenoverleg in het kader van ECA gebleken is dat Zeebrugge geen oplossing is voor de vraag naar extra capaciteit die in Antwerpen voorligt.”