Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de komende decennia tientallen bruggen, sluizen en tunnels verjongen, vernieuwen en verduurzamen. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen 17 januari bekend.

De noodzaak voor deze aanpak is groot, zo maakte ze duidelijk, doordat veel bruggen en tunnels zijn aangelegd vanaf de jaren 50 en nu het einde van hun levensduur naderen. Ook zorgt de toenemende leeftijd van de objecten ervoor dat de kans op storingen toeneemt.

“De investering in de bestaande infrastructuur is van belang om de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van (vaar)wegen te kunnen blijven garanderen”, aldus het ministerie van IenW. “Uitval en storingen leiden tot maatschappelijke hinder en economische schade. Door de groei van de mobiliteit neemt de impact hiervan toe. Investeren in de bestaande infrastructuur is daarmee naast aanleg van nieuwe wegen bijzonder effectief en verdient daarom meer aandacht waardering.”

 

Hoger budget nodig

De afgelopen decennia is de intensiteit van het verkeer enorm toegenomen en is ook het vrachtverkeer zwaarder geworden. Dit leidt tot een hogere belasting van de infrastructuur dan bij de aanleg was voorzien en zorgt ervoor dat renovaties of vervangingen eerder moeten worden uitgevoerd.

Voor Programma Vervanging en Renovatie is de komende jaren een hoger budget nodig om de bestaande infrastructuur aan te pakken. Van gemiddeld circa 150 miljoen euro per jaar in de periode tot 2020 tot ruim 350 miljoen euro per jaar daarna.

 

Sensorsystemen

Naast het verlengen van de levensduur van bruggen, sluizen en tunnels leent het programma zich  voor de toepassing van de nieuwste technieken om toekomstige storingen te voorkomen en om de constructies en installaties zodanig te vernieuwen dat ze ook klaar zijn voor de toekomst, aldus het ministerie. “We gaan niet alleen meer alleen vervangen maar zetten slimme innovaties in: zowel op de hardware als de software van de objecten.”

Het gaat bijvoorbeeld om verdere standaardisatie en ontwikkeling van nieuwe ICT-oplossingen. Zoals de inzet van innovatieve sensorsystemen die de staat van objecten monitoren zodat vroegtijdig tegen een (dreigende) storing kan worden opgetreden. “Het gaat ook om analyses van big data, zodat we beter kunnen voorspellen waar onderhoud nodig is en we het beschikbare geld doelmatiger kunnen inzetten.”

 

De Van Brienenoordbrug is in 2020 aan de beurt. (foto Kruwt)

Van Brienenoordbrug

Er wordt gestart in de regio Zuid-Holland. “Omdat in deze regio op korte termijn al een grote opgave ligt. Het gaat om een groot aantal objecten en trajecten die komende jaren op de nominatie voor renovatie staan, zoals Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.”

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.