- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOverslag Antwerpen blijft groeien

Overslag Antwerpen blijft groeien

- Advertentie -

Delen

De overslag in de haven van Antwerpen blijft toenemen. Na het record van de halfjaarcijfers staat de  overslag na negen maanden op 177.026.550 ton. Dat is 6 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Met deze resultaten lijkt de haven hard op weg naar het zesde jaarrecord op rij. De containeroverslag nam, in TEU’s gerekend, met 6,8 procent toe, tot 8.333.523 TEU.

Alle vaargebieden noteerden een groei, zowel in de aan- als afvoer, met als enige uitzondering de afvoer naar Midden-Amerika die een lichte daling laat optekenen. De overslag op het grootste vaargebied voor Antwerpen, Europa, steeg met 12,4 procent het sterkst. De overslag op Noord-Amerika groeide met 8,2 procent.

Op Azië was er een groei met 2,2 procent. Maar de aanvoer uit China is ongeveer gelijk gebleven terwijl de afvoer 6,7 procent lager ligt. Door de Chinese importban van oud papier en plastic afval daalde de afvoer van volle containers naar China en worden er meer lege containers afgevoerd.

 

Investeringen

Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen, noemt 2018 nu al een topjaar. “Niet alleen vanwege de recordcijfers die we opnieuw kunnen voorleggen, maar ook door de investeringsgolf van de afgelopen maanden. De beslissing van toonaangevende spelers in de chemische industrie zoals Borealis, Ineos, Nippon, Sea-Mol en Oiltanking/AGT, om te kiezen voor Antwerpen, bevestigt én bestendigt onze sterke aantrekkingskracht als grootste chemische cluster in Europa. Het belang van deze golf van investeringen, ten bedrage van rond de 2 miljard euro, kan niet voldoende onderstreept worden. Ze zal immers essentieel bijdragen aan de duurzame toekomst van onze haven en aan de continuïteit van onze rol als grootste economische motor van ons land.”

 

Bereikbaar

Antwerpens havenschepen Marc Van Peel wijst op een ander belangrijk thema: de bereikbaarheid: “Een duurzame groei van onze haven is slechts mogelijk indien we er voor zorgen dat deze bereikbaar blijft voor mensen én goederen. Samen met de havengemeenschap nemen wij daarin onze verantwoordelijkheid.”

Hij geeft voorbeelden: “De recente uitbreiding van het traject van de succesvolle waterbus is een mooi voorbeeld van een structurele oplossing voor de mobiliteitsuitdaging. Op het vlak van goederenverkeer ambiëren we tegen 2030 een modal shift met daling van goederenverkeer via de weg en een verhoging van spoorvervoer en binnenvaart.”

 

Breakbulk

De totale breakbulk overslag toont na een lange periode van negatieve cijfers de eerste tekenen van herstel met een licht positief overslagcijfer. De totale roro-lading groeide met 5,6 procent tot 3.960.845 ton.

Conventioneel stukgoed herstelde de laatste drie maanden enigszins. Werd in het eerste halfjaar nog een verlies van 6,5 procent genoteerd, dankzij een beter derde kwartaal is het verlies nu teruggelopen naar 2,7 procent.

Dat is vooral te danken aan het herstel in de aanvoer van ijzer en staal. De aanvoer van staal uit China groeide sterk in het derde kwartaal, terwijl de aanvoer van staal uit Turkije en India verder daalde. De opstoot in de aanvoer van staal uit China kan verklaard worden als reactie op de vrijwaringsmaatregelen van de Europese Commissie. Deze werden in juli ingevoerd om de Europese staalmarkt te beschermen tegen een mogelijke overspoeling als gevolg van de door de Verenigde Staten ingestelde invoerheffing van 25 procent op staal. De afvoer van ijzer en staal groeide met 4,9 procent. Naar de VS zelfs met 8 procent. De totale overslag van ijzer en staal groeit na 9 maanden met 1,9 procent.

 

Massagoed

Het vloeibaar massagoed laat sterke groeicijfers zien: een toename van 5,7 procent tot 57.652.877 ton. De overslag van ruwe aardolie nam af met 7,1 procent, maar de overslag van aardoliederivaten (plus 6 procent) en chemicaliën ( plus 10,1 procent) compenseerden dat ruimschoots.

De overslag van droge bulk steeg met 1 procent ten opzichte dezelfde periode in 2017. Dit is vooral te danken aan de grotere overslag van meststoffen (+11,2 procent), zand en grind (+23,9 procent) en kolen (+3,3% procent.  Eertsen, kaoline, granen en schroot schommelden sterk en komen uit op een daling.

foto: Havenbedrijf Antwerpen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -