Onion is opvallende verschijning

0
(foto Maritime Filming Group)

De Onion is een opvallende verschijning. Door het imposante formaat maar ook door de kleurrijk versierde boeg. De afbouw van de gastanker vond plaats bij VEKA in Werkendam. Het schip gaat varen voor Ineos Trading & Shipping, onderdeel van het Britse chemieconcern Ineos.

Het casco werd gebouwd op VEKA’s werf in Lemmer. De 110 bij 17,50 meter grote gastanker telt zes tanks en is met 5.538 kuub de grootste gastanker op de Rijn.

De Onion is speciaal gebouwd voor het transport van butaangas uit de ARA-havens naar de Ineos-ethyleencracker in Keulen. Vrijwel gelijktijdig zijn bij TeamCo Shipyard in Heusden voor dat vervoer twee iets minder grote gas­tankers opgeleverd: de Aloo en de Brinjal. Die zijn 110 bij 15 meter (4.446 kuub).

Alle namen verwijzen naar Bhaji, een pittig Indiaas gerecht. Later dit jaar wordt nog een vierde schip opgeleverd, een zusterschip van de Onion.

De nieuwe schepen stellen Ineos Trading & Shipping ook in staat om butaan effectief te verhandelen in Europa. Het bouwproject werd gemanaged door Imperial Gas Barging. Dat verzorgt namens Ineos ook de exploitatie van de schepen.

Hugh Carmichael, Feedstocks Trading director bij Ineos Trading & Shipping zegt daarover: “We zijn erg blij met de toewijding van het Imperial-team en de professionaliteit van de bemanningen. We waren ook onder de indruk van de focus en samenwerking van de twee scheepswerven bij het leveren van deze zusterschepen.”

Caterpillars

Pon Power leverde voor de Onion drie Caterpillars type C32 van elk 746 kW (1.014 pk) en twee Caterpillar-generatorsets. Veth Propulsion is aan boord met drie Veth Z-drives, twee Veth Compact Jets en twee Scania-generatorsets.

De beunkoelers komen van Blokland Non-Ferro. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis inclusief het hefgeleidekoker­systeem. All Pumps Holland leverde een compleet Victor-pompen­pakket.

Werkina Werkendam verzorgde de complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, het complete nautische pakket, camerasysteem, complete airco-installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem en brandstof­verbruikssysteem. De Onion is ook voorzien van een brughoogtedetectiesysteem van Bridgescout.

Dijvler Materiaal leverde het boeganker, de achterankerlier, koppellieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad. Van Beerens Handelsonderneming komen de davit, de ankerplaat, het uitlatenpakket, het relingwerk, de loopplank en het bordes (alle van rvs). Van Blommaert de voormast, boordlichtbakken en de heklichtbeugel.

Het rvs dekleidingsysteem inclusief appendages is verzorgd door Willems Piping & Equipment. WindeX Engineering tekent voor de airconditioning, gekoelde kamer, overdrukinstallatie en rvs klaproosters. Artco Painting deed het complete schilderwerk.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.