Op maandag 17 september heeft Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat de vierde sluisdeur van de nieuwe 3e kolk Beatrixsluis op zijn plek gehesen. Zaterdag 15 september was deur 3 al gedaan. Daarmee zitten alle vier de sluisdeuren nu op hun plek.
De eerste twee sluisdeuren waren eind augustus al geplaatst. Dat waren de deuren voor het buitenhoofd (Lekzijde). De nu geïnstalleerde deuren zijn die in het binnenhoofd (kanaalzijde).
Het plaatsen van de deuren was een precisiewerk dat heel wat uren in beslag nam. De deuren zijn 28 x 14 x 6,25 meter groot en wegen per stuk 490 ton.
Net als bij de plaatsing van de eerste twee deuren was er ook nu veel publiek. Ditmaal konden ze het schouwspel vanaf de brug volgen. “Nu we zo dichtbij konden staan, besef ik pas echt hoe groot deze deuren zijn”, zei een van de toeschouwers. “De werkmannen die ernaast stonden, leken opeens mini-mensen.’
Afbouw en testen per set
Na het plaatsen worden de pennenbaan en het aandrijfportiek op de deur bevestigd en worden de aandrijvingen van de vlinderkleppen geplaatst en aangesloten. Daarna begint het testen van de deuren. Sas van Vreeswijk doet metingen en proeven om te testen of de deuren de kolk waterdicht afsluiten en controleert de werking van de motoren en of de deuren goed open en dicht bewegen. Vanaf dat moment volgt een lange periode van testen van de software en de sensoren en als allerlaatste een volledige test of alle afzonderlijke componenten ook goed in samenhang met elkaar werken.
Dit alles wordt tot het einde van dit jaar voor de deuren 1 en 2 doorlopen. Daarna volgt, met de opgedane inzichten, de afbouw en het testen van de deuren 3 en 4. Helemaal aan het eind wordt het nieuwe complex in zijn geheel getest met alle aanwezige componenten.
‘Schutten XL’
De 3e kolk heeft vier sluisdeuren in totaal, twee aan iedere kant. Het voordeel hiervan is dat als een deur defect of in onderhoud is, er altijd nog een tweede deur in bedrijf is en het schutten gewoon door kan gaan.
Onderhoud kan dankzij het rol- en droogzetsysteem in de deurkas gebeuren. De deuren hoeven daarvoor niet op transport.
Een ander voordeel is wat Rijkswaterstaat ‘Schutten XL’ noemt: bij gebruik van de twee buitenste sluisdeuren is de kolk effectief 300 meter lang en kunnen er twee schepen van ieder 135 meter tegelijk worden geschut. Dat is efficiënt en scheelt straks wachttijd.
foto’s RWS/Rindert van der Toren