De Blegische binnenvaartorganisatie Ons Recht pleit in een opiniestuk voor samenwerking tussen schippers. "De buurman zijn wij zelf, met de vinger wijzen heeft geen zin, samenwerken wel, een organisatie zal zonder uw hulp en die van uw buurman nooit hetgeen kunnen behalen waar de sector nood aan heeft."
Beste binnenvaartondernemers, beste collega’s en vrienden.
De situatie in de binnenvaart verergert elke dag, dit is helaas niet nieuw en zal niet snel veranderen! Alle studies, rapporten komende van de banksector, overheden, binnenvaartorganisaties vertellen hetzelfde: “Beterschap in de sector vanaf 2018”!!!!!
Zeker zolang de verdeeldheid en onenigheid blijft bestaan in de sector, hun boodschap is duidelijk: samenwerken kan ons redding zijn. Nog zes jaar te gaan dus, de cruciale vraag is dan: “Gaan we onze bedrijven zolang boven water kunnen houden”? Wij zijn ervan overtuigd dat er best wel een groot aantal zullen overleven.
Nu vragen wij ons af of het nog wel de moeite is om hiervoor te blijven vechten, rekening houdend met de problematiek die ons te wachten staat tijdens deze periode.
1. De bedrijven met meer dan 65% hypotheek in het bezit van jonge schepen zullen op de steun van de banken kunnen rekenen (uitstel van kapitaal aflossing, rekening courant enz..), maar dit houd wel in dat deze ondernemers nog zes jaar gaan varen om de banken, klanten, en misschien u zelf tevreden te houden met het gevolg dat deze bedrijven ondertussen erg achteruit gaan en tegen 2018 of vroeger geen reserves hebben om alles wat slijtage gevoelig is, motoren enz. te vernieuwen, wat dus inhoud dat de hypotheek weer met 20% zal stijgen.
Samengevat wil dit zeggen: 9 jaar gewerkt in “crisistijd” en geen of weinig kapitaal afgelost, een verhoging met 20% van de hypotheek brengt ons op 13 jaar achteruitgang, gerekend vanaf het einde van 2008. De schepen zullen ouder geworden zijn, niet meer voldoen aan de normen, technisch aan vernieuwing toe zijn en het spaarboekje leeg !!!
2. De bedrijven met minder dan 60% hypotheek in het bezit van oudere schepen krijgen nu al geen steun meer van de banken, bij nieuwe klasse of heermotorisering zal er vooral bij de kleinere scheepscategorieën stelselmatig een koude sanering plaatsvinden, degenen die dit toch zullen overleven zullen dan in de loop der jaren te maken krijgen met de nieuwe CCR reglementeringen waarvan de investeringen te hoog zullen uitvallen tegenover de rentabiliteit en verkoopwaardes van deze schepen.
Samengevat: Vroeg of laat zullen vele ondernemers de handdoek in de ring gooien en genoodzaakt de boeken sluiten, daar dit het meeste de kleinere categorie schepen zal raken die tot heden nog hoognodig zijn en niet meer nieuw gebouwd worden, de kans zal bestaan indien een klant een ladingspakket heeft voor alle categorieën schepen en enkel zijn grote partijen met de binnenvaart kan transporten en voor de kleinere hoeveelheden naar een andere transportmodus moet overstappen.
Nu zijn wij ervan overtuigd dat u er zich van bewust bent en zich herkent in één van die twee punten. Wat ons nog het meeste zorgen baart, is dat de sector wel in staat is om het tij te keren maar door verschillende redenen niks tot stand laat komen om dit grondig aan te pakken, vanaf 2009 zijn er voldoende kansen geweest om deze aan te grijpen, bijv.: de aanmelding van de crisis bij de Europese Commissie (er waren toen meer mensen in de vergaderzaal dan op straat om te protesteren), EUBO was ook een kans om aan te grijpen, Ons Recht/Notre Droit heropgericht door binnenvaartondernemers, en toch wordt de kans niet gegrepen.
Waarom niet? Wij zijn individualisten, wij denken het alleen beter te kunnen, rondom ons zijn ze in alle sectoren (industrie, landbouw, bevrachtingkantoren enz.…) succesvol aan het fuseren, zij hebben de boodschap allang begrepen. Wij vinden altijd een reden om nee te zeggen tegen samenwerking, de voornaamste redenen die de revue gepasseerd zijn:
“Het concept is niet hellemaal zoals ik het wil.”
“De buurman schrijft zich ook niet in.”
“Nee, die heeft zich ingeschreven of zit in het bestuur en die kan ik niet uitstaan.”
“Nee, als mijn bevrachter dit te weten komt krijg ik geen werk meer”, en ga zo maar door….
Eens zult u toch beseffen dat de zogenaamde buurman, bevrachter of een verkeerde regeltje in een nieuw concept, u had kunnen redden van het faillissement. Niet te vergeten: de buurman zijn wij zelf, met de vinger wijzen heeft geen zin, samenwerken wel, een organisatie zal zonder uw hulp en die van uw buurman nooit hetgeen kunnen behalen waar de sector nood aan heeft, indien er 2 van de 10 vooropgestelde punten u niet aanstaan, zijn er nog steeds 8 andere die de moeite waard kunnen zijn om te bepleiten en verbetering kunnen aanbrengen voor uw bedrijf en levenskwaliteit.
Zonder u in te schrijven geeft u ook geen middelen aan verenigingen om het probleem echt aan te pakken en kijkt u alleen mee in de hoop dat de veranderingen ook voor uw onderneming soelaas kunnen brengen, dit alles terwijl u voldoende de kans heeft gehad had om voor of tegen te stemmen en zelfs mee te besturen. Hoe lang gaat u nog toelaten dat uw bedrijf gemanipuleerd wordt door diegene die er goed aan verdienen terwijl u er zelf aan kapot gaat.
Samen staan we veel sterker.
Het Ons Recht-team
Reageren? Mail naar [email protected].