
Na de aankondiging van de OPEC+ om de productiecapaciteit vanaf september verder te verhogen naar 548.000 vaten per dag, daalde olieprijzen met ongeveer 2 dollar per vat. Ondanks de daling behaalden beide benchmarks over de hele wee een stijging van meer dan 6 procent. Brent Crude sloot de week 6,1 procent hoger af op $ 69,67 per vat. WTI (West Texas Intermediate) eindigde de handelsweek met een stijging van 6,29 procent op $ 67,33 per vat.
De prijzen vonden sterke ondersteuning in de gemaakte handelsafspraken tussen de Verenigde Staten en Europa, het VK, Japan en Zuid-Korea. Door duidelijke handelsafspraken zijn de zorgen over een mogelijke exportvermindering vanuit de VS afgenomen. Verdere ondersteuning kwam voort uit nieuwe sancties door president Trump tegen landen die Russische olie importeren. Hierdoor hoopt de president India en China te dwingen om hun importcijfers te verlagen, wat een mogelijk tekort van 2,75 miljoen vaten Russische olie uit de markt kan halen. Ondanks de opgelegde tarieven is het nog onduidelijk hoe sterk het effect van de nieuwe opgelegde sancties zijn.
ARA
Vrachttarieven in de ARA-regio hebben hun dalende trend op weekbasis verder doorgezet en zijn voor het eerst onder de 3, 4 en 5 euro uitgekomen voor ARA-ARA-reizen. Door de minimale vraag is de vrije scheepscapaciteit in het gebied de laatste tijd sterk toegenomen. Dit heeft geleid tot een sterke prijsconcurrentie tussen de verschillende marktspelers. De langere wachttijden bij de verschillende laad- en losplaatsen bieden te weinig ondersteuning waardoor enkele schepen zonder vervolgreis het weekend in gingen.
Rijn
Vrachttarieven op de Rijn zijn door een groter dan verwachte golf water op weekbasis gedaald. Terwijl de prijzen voor de Benedenrijn vrijwel onveranderd bleven, zijn de tarieven naar de Midden- en Bovenrijn gedaald. Door de golf met water kan er meer volume worden getransporteerd per schip, en dat deed de al beperkte vraag naar schepen verder dalen.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 3 augustus 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 2,90 | €2,60 | €3,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,86 | €3,60 | €4,50 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,79 | €4,60 | €5,50 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,45 | €3,00 | €4,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,21 | €4,00 | €4,50 |
Vlissingen-Amsterdam | €5,08 | €4,75 | €5,80 |
Gent-Vlissingen | €5,07 | €4,50 | €5,50 |
Gent-Antwerpen | €4,42 | €4,00 | €5,00 |
Gent-Rotterdam | €5,20 | €5,00 | €5,50 |
Gent-Amsterdam | €5,36 | €5,25 | €5,75 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €12,50 | €12,00 | €13,00 |
Dortmund | €13,50 | €13,00 | €14,00 |
Keulen | €15,00 | €14,50 | €15,50 |
Koblenz | €19,50 | €19,00 | €20,00 |
Frankfurt | €24,80 | €24,30 | €25,30 |
Mannheim | €25,10 | €24,60 | €25,60 |
Karlsruhe | €25,85 | €25,35 | €26,35 |
Straatsburg | €28,73 | €28,23 | €29,23 |
Bazel EUR | €26,59 | €26,09 | €27,09 |
Bazel CHF | 19,50 | €19,00 | €20,00 |