NPRC en Covestro kiezen samen voor waterstof

0
Een NPRC-schip lost zout bij Covestro in Leverkusen. (foto Covestro)

Binnenvaartcoöperatie NPRC gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een een deel van zijn vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Het project maakt deel uit van het RH2INE-initiatief van het Duitse ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Met een klimaatneutrale transportroute op de Rijn-Alpencorridor willen ze invulling geven aan de Europese Green Deal.

Covestro en NPRC steunen zo de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur in havens en laadstations langs de Rijn. Het is de bedoeling dat de eerste twee emissievrije schepen al in 2024 gaan varen. Het gaat om schepen uit de zouttransportvloot.

RH2INE

“We willen ons bedrijf volledig in lijn brengen met de circulaire economie en op lange termijn broeikasgasneutraal produceren”, zegt Klaus Schäfer, Chief Technology Officer van Covestro. “Dit omvat ook het continu verminderen van indirecte emissies, waarbij we innovatieve oplossingen willen implementeren samen met sterke partners zoals NPRC.

De logistieke sector is in dit verband volgens hem bijzonder relevant. Vervoer is de enige sector in de EU waar de uitstoot sinds 1990 is gestegen in plaats van gedaald. Vandaar ook het RH2INE-initiatief (Rhine Hydrogen lntegration Network of Excellence), waar Covestro en NPRC zich nu als frontrunners hebben aangesloten.

Omschakelen

“Deze samenwerking is een geweldig voorbeeld van de kansen die zich voordoen als alle stakeholders in de logistieke keten zich verbinden tot duurzaamheid”, aldus CEO Femke Brenninkmeijer van NPRC.

“Dit partnerschap met Covestro biedt een solide en betrouwbare basis voor onze coöperatie van individuele binnenvaartondernemers om de enorme investering aan te gaan die nodig is om om te schakelen naar zero-emissie-vervoer. Deze vorm van gezamenlijke ketenverantwoordelijkheid is naar mijn idee de toekomst van innovaties in de logistiek.”

Laagwater

Qua transportvolume is zout de belangrijkste grondstof voor de Covestro-vestigingen in Noordrijn-Westfalen. In het kader van RH2INE willen Covestro en NPRC het vervoer van deze grondstof stap voor stap emissievrij maken. Daartoe willen ze in eerste instantie twee waterstofschepen in de vaart brengen vanaf 2024.

In eerste instantie kijken de bedrijven naar de technische en economische haalbaarheid. Daarbij zal ook het technisch ontwerp van de scheepsromp worden geoptimaliseerd, zodat de schepen zelfs bij laagwater kunnen worden ingezet. Ook gaan ze de mogelijkheid onderzoeken om groene waterstof uit Covestro’s eigen chloorelektrolyse te gebruiken om de binnenschepen te bunkeren.

Waterstof

Met hun gezamenlijk project leveren Covestro en NPRC een belangrijke bijdrage aan de tussentijdse doelstelling van RH2INE: het grensoverschrijdende project is bedoeld om ook met andere partners uit het consortium tussen Rotterdam en Keulen meerdere waterstofschepen in de vaart te krijgen.

Het uiteindelijke doel is een klimaatneutrale Rijn-Alpen-vervoerscorridor tot stand te brengen. Naast het ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincies Zuid-Holland en Gelderland behoren ook de havens van Duisburg, Neuss/Düsseldorf, Keulen en Rotterdam tot de betrokken partijen van overheidskant, plus een aantal logistieke en industriële bedrijven.

NPRC

NPRC is volop actief in duurzaam vervoer. Met 135 leden genereert de coöperatie een omzet van 90 miljoen euro per jaar. Dagelijks zijn ongeveer 200 schepen aan het werk voor NPRC, die 12 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren over de Europese binnenwateren. Daarmee is NPRC de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de op twee na grootste in Europa.

Covestro

Met een omzet van 12,4 miljard euro in 2019 is Covestro een van ‘s werelds grootste polymeerbedrijven. De focus van Covestro ligt op de productie van hoogtechnologische polymeermaterialen en de ontwikkeling van oplossingen voor producten die op vele gebieden van het dagelijks leven worden gebruikt. De belangrijkste klanten van Covestro zijn de automobiel-, de bouw-, de houtverwerkings- en de meubelindustrie, alsmede de elektrotechnische en de elektronicasector. Andere sectoren zijn sport en vrijetijdsbesteding, cosmetica, gezondheidszorg en de chemische industrie zelf. Covestro produceert in 30 vestigingen wereldwijd en heeft ongeveer 17.200 FTE in dienst.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.