- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNMT tegen Tweede Kamer: betrek Nederlandse scheepsbouwers bij vlootvernieuwing Rijksrederij

NMT tegen Tweede Kamer: betrek Nederlandse scheepsbouwers bij vlootvernieuwing Rijksrederij

- Advertentie -

Delen

NMT heeft er bij de Tweede Kamer voor gepleit om Nederlandse bedrijven te betrekken bij de vlootvernieuwing van de Rijksrederij. Het gaat in de komende jaren om de vervanging van negentig schepen.

“Dat is nodig om concurrerend te kunnen blijven in een wereld waarin onder meer de enorme Chinese binnenlandse staatsteun de Europese maritieme markt volledig heeft verstoord”, betoogt de branchevereniging voor scheepsbouwers, maritieme leveranciers en dienstverleners.

Dinsdag 17 januari heeft NMT-directeur Roel de Graaf een petitie aangeboden aan Tjeerd de Groot (D66), voorzitter van de Vaste Commissie Infrastructuur & Waterstaat. De NMT-delegatie vertelde de commissieleden dat het vlootvernieuwingsprogramma van cruciaal belang is voor de Nederlandse scheepsbouwsector om te kunnen overleven en duurzaam te innoveren.

Negentig schepen

De vloot van de Rijksrederij beslaat ruim negentig schepen voor de Douane, LNV en de Kustwacht. Een groot deel van de vloot is aan het einde van zijn levensduur en/of naar huidige maatstaven vervuilend en onderhoudsintensief.

“Nog steeds heeft Nederland een innovatieve, kennisintensieve scheepsbouw”, vindt de sector bij monde van NMT. “Een sector die hard meewerkt aan de energietransitie door duurzame schepen en apparatuur te ontwikkelen. Dit brengt hoge investeringskosten met zich mee, maar levert ook op: Nederland loopt internationaal voorop en de sector genereert veel banen. Momenteel is er zelfs een tekort aan goed opgeleid personeel.”

Chinese staatssteun

Maar, waarschuwt de brancheorganisatie, “het aantal nichemarkten waarop Nederland zich onderscheidt, wordt kleiner, vooral door de meer dan 100 miljard Chinese staatssteun waarmee China al tien jaar schepen voor 40 procent onder de marktwaarde op de Europese markt dumpt. Schepen die de Chinese werven zonder die staatssteun nooit voor die prijs zouden kunnen leveren.” Landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje besteden schepen voor overheidstaken vrijwel altijd aan in eigen land, stelt NMT. Daar zou Nederland een voorbeeld aan moeten nemen. “Met de vlootvernieuwing van de Rijksrederij kan de overheid de maritieme industrie versterken en Nederland koploper maken in de bouw van duurzame en zelfs emissieloze schepen.”

Gezonde maakindustrie

Gezien de verschuivingen in de wereldwijde politieke machtsstructuren vindt NMT ook het vergroten van de nationale (en Europese) strategische autonomie van belang. “Een gezonde maakindustrie met kennis, middelen en mogelijkheden draagt daar significant aan bij.”

“Transport over zee en binnenwateren, duurzame energievoorziening, kustbescherming, militaire taken en zelfs voedselvoorziening: een sterke Nederlandse maritieme sector is van strategisch belang voor de hele samenleving.” Aldus NMT.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -