- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNextlogic plant nu 60 procent van containers in Rotterdam

Nextlogic plant nu 60 procent van containers in Rotterdam

- Advertentie -

Delen

De integrale planning voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de haven van Rotterdam is deze maand officieel gestart. Na een intensieve pilotfase hebben binnenvaartpartijen, terminals en Havenbedrijf Rotterdam het sein op groen gezet voor Nextlogic.

Sinds 2011 wordt er onder verantwoordelijkheid van Havenbedrijf Rotterdam aan de centrale planning gewerkt. Na de laatste, anderhalf jaar durende, pilot is Nextlogic nu officieel echt operationeel. Het doel is dat binnenvaartschepen in de haven sneller afgehandeld worden en terminals hun kades optimaal kunnen benutten. Er zijn nog meer deelnemers in aantocht, aldus Nextlogic, dat verwacht dat ze voordelen voor iedereen steeds nadrukkelijker naar voren komen.

Hoe werkt het?

Voor de integrale planning geven barge operators vooraf voor elk binnenvaartschip aan Nextlogic de bezoek-, rotatie- en ladinginformatie door. Terminals doen datzelfde voor de beschikbare kadecapaciteit. Nextlogic vergelijkt deze informatie met elkaar en creëert voor iedere partij een zo goed mogelijk schema. De planning wordt 24/7 automatisch geoptimaliseerd. Voor alle partijen is dit een geheel nieuwe manier van werken die van iedereen gewenning vraagt.

Circa 60 procent van het totale binnenvaartvolume van de haven van Rotterdam wordt momenteel via Nextlogic integraal gepland. Vier deepsea-terminals en vijftien barge operators doen mee.

Reguliere dienstverlening

Een vijfde deepsea-terminal, de eerste empty depots en andere barge operators bereiden zich voor om eveneens aan te sluiten, meldt Nextlogic half januari. Interim-directeur Sijbrand Pot: “Ik ben blij dat wij er met elkaar als barge operators, terminals en Nextlogic in zijn geslaagd de integrale planning naar een reguliere dienstverlening te brengen. Het is een belangrijke mijlpaal in dit havenbrede innovatietraject. Het ultieme doel is dat wij samen met onze deelnemers een transparantere, efficiëntere haven realiseren, waarvan iedereen voordeel heeft.”

Nieuwe manier van werken

Maira van Helvoirt van Koninklijke Binnenvaart Nederland noemt Nextlogic een belangrijk verbindend element in de haven en containerbinnenvaart. “Gezamenlijk werken we aan verbetering van de afhandeling. Na ruim veertig jaar van bilaterale afspraken met terminals en depots is dit voor operators en schippers het begin van een geheel nieuwe manier van werken.”

“De integrale planning van Nextlogic voor de containerbinnenvaart is een perfect voorbeeld van innovatieve digitale ketensamenwerking”, zegt Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Door deze samenwerking kunnen we een betere balans creëren tussen zeezijde en achterland en een evenwichtiger logistiek systeem opzetten. Het maakt de haven van Rotterdam slimmer, duurzamer en daarmee aantrekkelijker voor klanten.”

Productiviteit

Thijs van den Heuvel, bestuurslid van de vereniging van Nederlandse Inland Terminal Operators: “Voor de VITO is de integrale planning de weg naar een optimale productiviteit voor iedereen in de Rotterdamse haven. Hoe meer partijen de komende tijd gaan aansluiten, hoe beter dat tot zijn recht kan komen.”

Rob Bagchus, voorzitter van de VRTO, de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators namens de deelnemende terminals: “Circa 40 procent van het achterlandvervoer van de Rotterdams containerterminals loopt via de binnenvaart. Het integraal plannen daarvan helpt zowel de binnenvaart als de terminals de beschikbare capaciteit optimaal te benutten voor een efficiënte afhandeling van die binnenvaart.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -