Voor de maritieme maakindustrie heeft brancheorganisatie NMT een coronaprotocol opgesteld om de RIVM-richtlijnen tegen het coronavirus goed toe te passen in uiteenlopende werkzaamheden. Deze handreiking is ontwikkeld voor alle activiteiten, zowel op kantoor als in de werkplaats, aan boord van schepen en vervoer naar klussen op locatie (ook in het buitenland).
Enkele weken geleden maakte minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat bekend dat alle sectoren een coronaprotocol moeten hebben om te mogen (blijven) werken. Zo’n plan moet sectorbreed zijn en zorgen voor duidelijkheid en eenheid in de aanpak. Inmiddels is de term veranderd van ‘coronaprotocol’ in ‘coronahandreiking’.
Netherlands Maritime Technology speelt daar op in met het document Veilig en voortvarend doorwerken in de maritieme maakindustrie. Het doel van deze handreiking is gezond, veilig en voortvarend doorwerken mogelijk te maken voor alle werkenden in de maritieme maakindustrie: scheepswerven, maritieme toeleveranciers en aanverwante bedrijven.
Eis
Veel bedrijven in de scheepsbouw hebben zelf al maatregelen genomen om veilig te kunnen werken in coronatijd. “Dat is goed en dat heeft er voor gezorgd dat er de afgelopen periode in onze sector in vrijwel alle gevallen is doorgewerkt”, aldus NMT. “Deze handreiking is een verzoek (eerder nog een eis) vanuit de overheid.”
Het opstellen van de sectorbrede handreiking was lastig op te stellen, vond de brancheorganisatie. Eerst moest duidelijk worden waar die aan moet voldoen. “Dit heeft even geduurd en op dit moment verschijnen er dan ook voor allerlei sectoren dergelijke documenten. Verder is er afstemming nodig tussen verschillende overheden en met andere sectoren om te zorgen dat er zoveel mogelijk eenheid is.”
Best practices
Het document biedt naast algemene zaken ook inzicht in ‘best practices’ van hoe er in de sector met de richtlijnen wordt omgegaan. “Waarschijnlijk komt er veel overeen met hoe er nu bij NMT-leden wordt gewerkt. Wij merken dat er bij de leden behoefte is aan inzicht hoe de rest van de sector het aanpakt.”
Naast een aantal algemene zaken, zoals de RIVM-richtlijnen, komen in de handreiking vooral specifieke zaken aan bod voor de maritieme maakindustrie: werken aan boord van een schip, omgaan met (buitenlandse) bemanningen, werken met onderaannemers en buitenlandse dienstreizen. Ook is er een deel dat ingaat op toezicht en handhaving.
Arbowet
Als het goed is, werken bedrijven al jaren met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De door corona veroorzaakte risico’s zouden daarin inmiddels opgenomen moeten zijn – inclusief een plan van aanpak om deze risico’s zovele mogelijk te beperken.
“Het is niet nodig om bestaande maatregelen aan te passen aan dit document”, stelt NMT tegen haar leden. “De handreiking moet worden gezien als een voorbeeld van hoe zaken kunnen worden aangepakt. Het is bovenal belangrijk dat bedrijven goed naar hun specifieke situatie kijken en daar de maatregelen op aanpassen. Deze handreiking kan daarbij helpen.”
De coronahandreiking heeft geen juridische status binnen de arbowet. “Het is dus zaak om de coronarisico’s in de RI&E op te nemen”, bevestigt NMT.