Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. Woensdag 4 maart is onder gunstige weersomstandigheden een bovenrolwagen in de deurkas van het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis geplaatst. Dit is de aandrijving om de sluisdeur te openen en te sluiten.
De bovenrolwagen is woensdagochtend door een kraanschip aangevoerd vanaf het OpenIJ Logistiek Centrum in het westelijk havengebied. Schepen konden tijdens deze circa acht uur durende operatie gebruik maken van de Noordersluis.
Bonkelaars
De sluisdeur wordt voortbewogen door grote aandrijfwielen. Deze zogeheten bonkelaars grijpen in op een pennenbaan, waardoor de deur heen en weer kan rijden over een rails die op de drempel van de zeesluis ligt. De bovenrolwagen, die later wordt gekoppeld aan de deur, is 14 x 7 x 5,50 meter en weegt bijna 200 ton.
De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.