Nieuwe oeververbinding Rotterdam komt in stad

0
(foot AdobeStock)

De extra oeververbinding in de regio Rotterdam komt tussen Feijenoord en Kralingen. Dat hebben de gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten.

Het is nog niet bekend of er een brug of een tunnel komt en waar die precies komt te liggen.  Zowel bewoners als binnenvaartorganisaties hebben ernstige bezwaren tegen een brug. Uit nautisch oogpunt zou een brug (en dus een versmalling van de rivier) de scheepvaart hinderen en onveilig maken. Dat komt door de nabijgelegen Van Brienenoordbrug, de stroming en de bocht die de Nieuwe Maas daar maakt.

Krimpenerwaard

Een voorwaarde voor de regio-aanpak is dat er nog 30 miljoen euro beschikbaar komt voor de Algeracorridor, de route tussen de Rotterdam en de Van Brienenoordbrug via Capelle naar Krimpen aan den IJssel. Dat is nodig nu het alternatief, een oeververbinding tussen Ridderkerk en de Krimpenerwaard, niet doorgaat. Daarvoor is in totaal 90 miljoen euro nodig.

“De bereikbaarheid van Rotterdam en omgeving staat onder druk”, schrijft gemeente Rotterdam. “Er zijn knelpunten op de A16, de Algeracorridor en in het openbaar vervoer. Een goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor een economisch sterke regio met een goede leefkwaliteit voor de Rotterdammers.”

Pakket maatregelen

De gemeente heeft met het ministerie, de provincie en de metropoolregio een pakket maatregelen afgesproken. Dat wordt verder onderzocht en uitgewerkt. Het gaat naast de stadsbrug of tunnel tussen Kralingen en Feijenoord en de betere doorstroming op de Algeracorridor onder meer om een treinstation bij het nieuwe Feyenoord-stadion en een nieuwe openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.