Nieuwe havenkraan voor Passau

0

In de haven van Passau is een nieuwe mobiele havenkraan in bedrijf gesteld. Dat gebeurde in aanwezigheid van de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer.

De kraan kan objecten tot 120 ton verladen en is emissiearm. Hij wordt ingezet voor de overslag van stukgoed, massagoed, containers en (zware) projectlading, zoals onderdelen van windmolens.

Voor die laatste goederen moest het havenbedrijf in het verleden een externe kraan inhuren. Met een eigen kraan voor zware lading versterkt de haven zijn rol als overslagpunt voor projectlading.

 

Donauscheepvaart

De haven van Passau is sinds de opening, tien jaar geleden, fors uitgebreid. Er is extra spoorcapaciteit en opslagruimte voor massagoed bijgekomen. Bayernhafen heeft als beheerder al 4,2 miljoen euro in Passau geïnvesteerd, met als doel meer goederen van de weg naar het spoor en de binnenvaart over te hevelen.

Minister Scheuer vertelde bij de ingebruikname van de nieuwe kraan dat er momenteel hard gewerkt wordt aan het Masterplan Binnenvaart. “De vaarweg is een belangrijke transportroute. Het is onze ambitie om goederenstromen via de verschillende modi goed te coördineren en volop gebruik te maken van het modal-shift-potentieel van de waterwegen.”

 

Zuidoost-Europa

De haven van Passau is voor de deelstaat Beieren de poort naar Zuidoost-Europa. Voor schepen die uit Zuidoost-Europa en Oostenrijk komen, is hij de laatste haven voor de bottleneck Vilshofen-Straubing op de Donau. Passau is dan ook een lichterhaven voor de binnenvaart.

foto’s: bayernhafen Passau/Ingo Maschauer

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.