- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDalende overslag, maar Beierse havens blijven inzetten op binnenvaart

Dalende overslag, maar Beierse havens blijven inzetten op binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Ondanks tegenvallende overslagcijfers blijft de Duitse binnenhavengroep bayernhafen investeren in betere infrastructuur voor binnenvaart en spoor. Bayernhafen roept de overheid op dit ook te doen.

De spoor- en binnenvaartoverslag in de havens van Aschaffenburg, Bamberg, Nürnberg, Roth, Regensburg en Passau is vorig jaar met 8 procent gedaald naar 8,23 miljoen ton. Met 2,2 miljoen ton bleef de binnenvaartoverslag 8,8 procent onder het resultaat van 2022. De Beierse havens voelen de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de energietransitie en de neergaande economie.

Projectlading en afval

Toch waren er ook lichtpuntjes. Zo zijn in Nürnberg en Roth 125 grote, ondeelbare objecten met een totaalgewicht van 14.000 ton aan boord gehesen. Dat was 4 procent meer dan in 2022. In Roth ging het om ketels, in Nürnberg om transformatoren en koelinstallaties.

Desondanks nam de totale binnenvaartoverslag in beide havens met 19 procent af naar 230.037 ton. In Nürnberg worden momenteel kades gesaneerd om extra overslagruimte voor bedrijven te creëren. Recyclingbedrijf Die Grünen Engel heeft op kaai 1 een terrein van 3 hectare bijgehuurd. Het bedrijf investeert in nieuwe installaties voor het verwerken van bouw- en industrieafval tot secundaire grondstoffen. De aanvoer van het afval gebeurt  voornamelijk met binnenschepen.

In Aschaffenburg legde papierfabriek Sappi in november 2023 de productie stil. De deuren zijn onlangs definitief gesloten. Een domper voor de binnenvaart, die in 1972 de eerste lading cellulose bij de papierfabriek loste. Bayernhafen gaat met de nieuwe eigenaar, Progroup AG, logistieke oplossingen ontwikkelen waarin binnenvaartvervoer een rol speelt. De binnenvaartoverslag in Aschaffenburg daalde vorig jaar met 7,9 procent naar 641.897 ton.

Cruisevaart

Regenburg meldt als grootste Beierse binnenhaven een daling van de binnenvaartoverslag naar 1,2 miljoen ton (-5,7 procent). Tussen het historische stadscentrum en de haven wordt een terrein geschikt gemaakt voor overslag en cruisevaart. Sinds begin dit jaar staan stroomafwaarts van de Nibelungenbrug vier walstroominstallaties voor goederen- en passagiersschepen.

Als gevolg van het laagwater in de zomer deden vorig jaar minder cruiseschepen de haven van Regensburg aan. In Bamberg meerden juist meer cruiseschepen af: in totaal 765. Voor dit jaar zijn er al 800 cruiseschepen aangemeld.

De binnenvaartoverslag in Bamberg bleef met 153.574 ton 17 procent onder het niveau van 2022. De haven heeft met subsidie van de bondsregering en de deelstaat Beieren walstroominstallaties voor vracht- en passagiersschepen geplaatst. Ook in Passau worden ligplaatsen voor cruiseschepen uitgerust met walstroominstallaties.

Inhaalslag nodig

“We blijven investeren in trimodale haveninfrastructuur”, zei bayernhafen-directeur Joachim Zimmermann naar aanleiding van de jaarcijfers. “Ook onze klanten investeren in hun vestigingen en nieuwe verbindingen. Maar om de modal split echt te laten slagen is een immense inhaalslag nodig bij de modernisering van onze Duitse transportinfrastructuur: het spoornet, sluizen en bruggen.”

Tussen 10 en 26 april wordt gewerkt aan de sluis van Würzburg. De circa zeventig jaar oude bovenste sluisdeur wordt vervangen door een nieuwe. De onderste sluisdeur was al in 2014 vervangen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -