Hij gebruikt het woord niet vaak en zeker niet lichtzinnig, maar nu was het op zijn plaats. “Trots. Ik ben het op Dolderman, op de medewerkers en op onze klanten.” Dat zei directeur Ferry van Rijn bij de officiële opening van de nieuwe locatie van de Dordtse motorenleverancier annex afbouwwerf. Dat werd vrijdag 23 juni groots gevierd.
67 jaar lang was Dolderman gevestigd aan de Binnen Kalkhaven, in het centrum van Dordrecht. Op 19 februari verhuisde het bedrijf naar de Grevelingenweg aan de 2e Merwedehaven. Daar liet Dolderman op een 20.000 m2 groot terrein (een deel van de vroegere Pon-locatie) een nieuw en aanzienlijk groter pand (3.400 m2) bouwen. Waar de interne logistiek slim is uitgedacht. Het bedrijf beschikt er bovendien over twee eigen insteekhavens van 140 meter lang, volop ruimte op de kades en voldoende parkeergelegenheid.
Honderd jaar
Dat laatste ging alleen bij het openingsfeest niet op. Daarvoor was het met 1.300 gasten te druk. Gelukkig was er in de nabije omgeving voldoende ruimte om tijdelijke parkeerplaatsen te creëren.
Want Dolderman pakte groots uit. Naast de opening van het nieuwe pand werd ook het eeuwfeest gevierd: in 2022 bestond Dolderman honderd jaar. En dan was er ook nog de doop van de tanker Farvel van de Vario Groep, het eerste schip dat volledig is afgebouwd op deze locatie.
Bezoekers konden overal in het pand rondkijken. De kade was omgetoverd tot een feestterrein, waar het – in en uit de zon – goed toeven was met onder meer een tent (voor de schaduw), bars, foodtrucks, een DJ-booth en een podium.
Spectaculaire show
De opening was spectaculair: een muzikale show met dans en (lucht)acrobatiek. Daaraan voorafgaand speechte CEO Ferry van Rijn over de totstandkoming van het nieuwe pand en de historie van het familiebedrijf. “Een nieuwe vestiging brengt verleden, heden en toekomst bij elkaar. In honderd jaar van een kleine smederij in Leidschendam, via de Kalkhaven naar deze toplocatie. Twee generaties Dolderman en twee generaties Van Rijn.”
Aan de Kalkhaven was Dolderman stapsgewijs uitgebreid. Tot dat niet meer mogelijk was. Ferry van Rijn somde de oorzaken op: “Groei van het aantal klanten, groei van het aantal activiteiten, grotere schepen, meer medewerkers, milieuregels, de invoering van betaald parkeren…”
De zoektocht naar een geschikte locatie heeft lang geduurd. “Op een gegeven moment kende ik alle waterlocaties in een straal van 30 kilometer rondom Dordrecht.”
In een gesprek met de nieuwe directeur van ROM-D opperde Van Rijn op een keer dat die de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de Drechtsteden de oude Pon-locatie zou moeten kopen en een deel daarvan aan Dolderman beschikbaar stellen. “De rest is historie, hier staan we. Het was het wachten en zoeken meer dan waard.”
Eerbetoon
Van Rijn stond stil bij het overlijden van zijn vader en voorganger, Jan van Rijn. Hij noemde hem “de grote afwezige”. Jan van Rijn overleed in 2021. “Gelukkig heeft hij deze locatie nog gezien. Hij zal voor altijd als het fundament onder ons bedrijf worden gezien. Ook letterlijk.” Ferry vertelde dat de familie Jans as vorig jaar winter heeft verstrooid op de plek waar de eerste heipaal voor het nieuwe pand werd geslagen. Dat leverde een spontaan applaus op.
Ook aalmoezenier Bernhard van Welzenes eerde de man die de basis legde voor de groei van Dolderman. Hij zegende een gedenkplaat voor Jan van Rijn, die een plekje krijgt op een jonge eik die voor het pand staat. Het gewijde water had de pater (“voor nu en voor later”), op zijn weg naar het feest, speciaal uit de Binnen Kalkhaven gehaald. Met een bos anjers zegende Van Welzenes ook het nieuwe pand. Vervolgens verrichtte Wilma van Rijn, Jans weduwe en de moeder van Ferry, de officiële opening door een ferme druk op de onmisbare rode knop.
Mooie toekomst
De Dordtse wethouder Maarten Burggraaf (onder andere van Ruimtelijke Ordening, Economie en Maritiem & Innovatie) vertelde dat de gemeente blij is met Dolderman. “Het is een bedrijf dat we in ons hart hebben. Als ik kijk wat jullie voor onze stad doen, is dat heel erg veel. Een belangrijk maritiem bedrijf in een stad waar per jaar meer dan 100.000 binnenvaartschepen voorbijvaren, maar die ook heel veel evenementen heeft – en daar laten jullie door sponsoring heel wat mensen van genieten.”
“Dolderman was vergroeid met de Kalkhaven, maar jullie waren hem ook óntgroeid”, wist Burggraaf. “Nu kunnen we aan de Kalkhaven aan een mooie toekomst werken en jullie hebben hier een mooie toekomst.”