15 november was voor de broers Michel en Xander van Gent, eigenaren van de Van Gent Group, een bijzondere dag. De doopplechtigheid van de binnenvaartschepen Amica en Vigilia II, met als afmetingen 135 x 11,45 meter, vond die dag plaats op de afbouwlocatie van Dolderman in Dordrecht.
In maart 2023 vond de officiële opening van De Noordkade plaats. Met onder meer een maritiem ondernemershuis, restaurant, havenkraan, een trappartij naar het water én een uniek watermonument is het een fraaie aanwinst voor Hendrik-Ido-Ambacht. Op het watermonument staan 120 namen van schepen, waaronder roemruchte marineschepen, die de afgelopen eeuw bij diverse scheepssloperijen op die locatie werden
gesloopt.
In het in 2022 opgeleverde maritiem ondernemershuis, met prachtig uitzicht op rivier de Noord, zijn op dezelfde verdieping de Van Gent Group en Aqua Barging Holland gevestigd. De aanwezigheid van deze ondernemingen maakt duidelijk dat op De Noordkade, naast het verleden, ook aan het heden én de toekomst gemotiveerd gewerkt wordt.
Het verleden gaat voornamelijk over de sloop van schepen, terwijl voor het maritieme heden en de toekomst onder meer de twee genoemde bedrijven garant staan. Bevrachter Aqua Barging Holland doet dat met een moderne binnenvaartvloot, terwijl de Van Gent Group met de bouw van twee drogeladingschepen duidelijk toekomstgericht denkt.
Brug bij Münster
Xander van Gent weet zich nog heel goed te herinneren dat zijn broer Michel hem voorstelde twee drogeladingschepen bij Rensen-Driessen Shipbuilding te bestellen. Dat hij daar positief op reageerde is duidelijk, want amper drie weken later werd het contract
getekend.
“Het casco is door Rensen-Driessen aangepast, waardoor we kunnen spreken over de bouw van twee bijzondere schepen. Met een diepgang van 2,50 meter zijn het op dit moment namelijk de laagste 135-meter-binnenvaartschepen in Europa. We kunnen bijvoorbeeld onder de slechts 4,25 meter hoge brug bij Münster varen.”
“Dat zo efficiënt mogelijk willen varen, heeft wel wat consequenties; het kostte wat hoogte van 1,85 meter in de machinekamer en in de stuurmanswoning, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van onze beslissing”, stelt Xander van Gent.
Door de boeiing op anderhalve meter met tien centimeter te verhogen, hebben de schepen een mooier aanzicht gekregen. Met deze nieuwe schepen beschikt de Van Gent Group over acht eigen schepen, die alle varen onder de vlag van Aqua Barging Holland. Deze bevrachter is in maart 2015 door Michel en Xander van Gent samen met René de Goeij opgericht. Laatstgenoemde is dagelijks op kantoor aanwezig om alle bevrachtingswerkzaamheden voor de vloot met in totaal twaalf schepen, waaronder twee koppelverbanden, in goede banen te leiden.
Chinese tweeling
De broers Michel en Xander van Gent zijn opgegroeid in de binnenvaart, zaten op het schippersinternaat in Rotterdam-Schiebroek en haalden daarna alle benodigde binnenvaartpapieren. Vader Kees voer samen met zoon Xander op de 27 meter lange duwboot Amice. Zoon Michel begon, samen met zijn echtgenote Bianca, voor zichzelf. In 2004 kocht hij een 110 meter lang schip van familie De Smedt en anderhalf jaar later een 135-er van de familie Woortman, dat de naam Vigilia kreeg.
In 2008 deed de familie Van Gent al exact hetzelfde als zestien jaar later: twee casco’s van 135 x 11,45 meter uit China in Dordrecht laten afbouwen bij Dolderman. Het grootste verschil was dat er toen één schip werd afgebouwd voor vader Kees en zoon Xander van Gent (de Amice) en het andere schip (de Vigilia), voor Michel en Bianca van Gent.
Toen werd de Vigilia gedoopt door Kyra, de dochter van Michel en Bianca, en de Amice door de toen 86-jarige oma Marietje. De familie Van Gent krijgt steeds meer ervaring in het dopen van een Chinese tweeling, want dit jaar doopte Kyra de Vigilia II en werd de Amica gedoopt door Britney, dochter van Xander en Magda van Gent.
Michel zei in zijn toespraak onder meer: “Wie had dat kunnen denken. Dat we dit na zestien jaar weer zouden mogen meemaken: twee identieke vrachtschepen naast elkaar afbouwen. Toen samen met onze vader en nu, na zijn overlijden in 2018, met veel verdriet zonder hem. Wat zou hij trots zijn geweest op hetgeen we nu weer hebben gerealiseerd.”
Kwaliteitsgericht
“Michel wilde samen met mij, onder één naam de toekomst in. Ook ik ben bijzonder trots op waar wij nu met de Van Gent Group staan. Een moderne vloot geschikt voor het vervoer van alle soorten bulk, mede dankzij de Blommaert-luiken, en containers op alle Europese binnenwateren, waarvan al sinds 2008 op de Donau”, reageert Xander op de woorden van zijn broer.
In de machinekamers van hun eigen schepen willen Michel en Xander wat de motoren betreft alleen maar de kleur geel. En dus zorgen twee Caterpillars C32 per schip, net als bij de in 2008 afgebouwde Amice en Vigilia, voor de voortstuwing van de Amica en de Vigilia II.
“Voor het idee van de inrichting van de woningen stonden onze partners Bianca en Magda garant”, vervolgt Xander zijn verhaal. “Samen met Da-Capo Scheepsbetimmering en Interieurbouw is het een prachtig geheel geworden.”
Dikke pluim
“Een speciaal woord van dank is er voor Henk Oost. Hij maakt sinds begin maart, na veertien jaar lang in de oliehandel te hebben gewerkt, deel uit van ons team. Henk was tijdens de gehele afbouw van beide schepen op de afbouwwerf aanwezig en verdient als onze projectleider een dikke pluim. Klasse zoals hij zijn taak heeft verricht.”
“Met de Van Gent Group en Aqua Barging Holland willen wij, met een flexibele en betrouwbare 24/7 dienstverlening, samen met onze klanten een duurzame relatie opbouwen. Met onze kwaliteitsgerichte aanpak zien wij de toekomst absoluut positief in.”