- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwnickoVision: toonbeeld van continue vernieuwing

nickoVision: toonbeeld van continue vernieuwing

- Advertentie -

Delen

Vernoemd overeenkomstig de ‘visie’ van Nicko, is deze nickoVision op de tekentafel bij Scylla ontstaan, volgroeid op de Shipyards Vahali in Zazavica Servië, aangekleed bij Scheepstimmerbedrijf Da-Capo in Hardinxveld en met voortstuwing voorzien door Dolderman Motoren. Het 135 meter lange schip heeft een accommodatie voor 220 gasten en 53 bemanningsleden. De cruiser is avant-garde uitgevoerd ofwel een feest voor passagiers en is langdurig gecharterd door Nicko Flussreisen. De nickoVision is een aantrekkelijk schip voor een groot publiek.

Achter de entree van glas en het voor de passagiers comfortabele liftplateau voor hoge en lage kades is er qua indeling en uitvoering geen vergelijk voor deze rijncruiser. Waar twee dekken overgaan in drie, heeft men een panorama op de lounge, het restaurant, de bar én het voordek tegelijk. Glas als onderdeel van de constructie blijkt zo sterk als staal en onderstreept hier ruimtelijkheid en transparantie.

Spanten en dragers van het schip verschuilen zich onderhuids. We zien spectaculaire verlichting rondom een disco-vleugel, fraai meubilair, dito accessoires, schitterende lichtarmaturen, design en kunst van het ‘de-moeite-waard-kaliber’. Eigentijds wit, blauw in nuances en heel donkerbruin, zijn de hoofdkleuren. Natuurstenen draaitrappen gevat in spierwit gespoten staal hebben een vleugje Hollywood.

Het ontwerp is niet met één naam te duiden. Het zijn medewerkers van Scylla, zoals Bart, Alex, Cathy, Robert, Arno, en ook André en Martha Reitsma adviseren nog altijd mee. De zichtlijn waarbij je vanaf het voordek door het schip kijkt en 135 meter verderop de vlag ziet wapperen is ‘made by Scylla’. Oké: de lift staat op de aslijn, maar die is eveneens van glas.

 

Heel nieuw bestek

Het cascogewicht is 900 ton. Vaarklaarweegt het schip 1.550 ton. Futureproof overeenkomstig klasse en veiligheid en onderscheidend bouwen in de snelle wereld van riviercruiseschepen vraagt om een nieuwe, experimentele uitvoering. “We hadden een voorbeeld aan ons mps Alina uit 2011. Haar uitvoering is hierbij als basis gebruikt”, vertelt Robert Reitsma. “Niettemin is voor dit schip een heel nieuw bestek gemaakt.”

“Dat begint bij het casco met de verdeling van kamers en openbare ruimten, waarin je rekening houdt met de wensen van de charteraar. Er is gekozen voor drie restaurants. Het grootste restaurant is verdeeld over twee verdiepingen en verbonden door een atrium dat ruimte creëert. Voor een live cooking-buffet kunnen gasten kiezen tussen het Panorama-restaurant en het sfeervolle Manhattan Bar-restaurant.”
(Even onder ons, bij vis op het menu: Scylla doet haar boodschappen bij Schmidt Zeevis­!)

“Op technisch gebied”, gaat Robert verder, “zijn er op ieder schip kleine doorontwikkelingen. Zoals ander leidingwerk voor het verplaatsen van de sewage treatment vanuit de machinekamer naar het voorschip ten behoeve van gewichtverplaatsing. De stuurhut staat hier meer naar voren. Op het achterschip zijn nu ook kaapstanders, een uitschuifbare fundatie voor de chique bijboot van Klop.”

“Altijd in overleg met Rubber Design over de frequentie van het eigen casco – of het nóg stiller kan, Multronic Emission System zit achter de grote generator in combinatie met GTL als brandstof, waarmee we proefondervindelijk stappen maken om onze footprint kleiner te maken. En zo zijn er nog wel wat puntjes.”

De kaapstanders zijn, net als de lieren overigens, geleverd door Dijvler Materiaal. Dat bedrijf uit Hardinxveld-Giessendam verzorgde ook de ankers, ankerdraden, de Acera Amundsen-verhaaldraden en de dekrollen.

Uitdagingen

“Vooraf zit je met de charteraar aan tafel. Het bestek is dan klaar, op de finetuning na. De renderings (realistische computerimpressies) worden bekeken en besproken. We hebben dan gezocht naar noviteiten: kan het mooier, stiller, efficiënter en nog veiliger. Het zijn uitdagingen waarbij je spits blijft.”

Wordt het je zo nu en dan niet wat veel?
“We zijn trouw aan leveranciers en onderaannemers. Zonder hen zou het niet lukken, je doet het samen. De marathon zit in de laatste drie maanden, als puzzelstukjes vallen dingen dan in elkaar. De dag van oplevering is de finish. Vernieuwen is het zwaartepunt van dit werk.”

Wat vindt de charteraar ervan?
“Ze komen graag terug. Bij Vahali Shipyards staat een nieuwe op de helling en langszij Da-Capo ligt een casco”, is zijn diplomatieke antwoord.

 

Geoliede machine

We lopen nog even een rondje, kijken in de keuken waarin een ongewone routing is gerealiseerd. We proberen ons de gemoedsrust van de chef-kok met tien hulpkoks voor te stellen, terwijl ze het galadiner bereiden en uitserveren met de aanloop van obers en 220 gasten die verbazend genoeg vrijwel gelijktijdig hun gerecht op tafel krijgen. Natuurlijk is er een 6-graden-koelblad voor wat fris moet blijven en waar overigens hetzelfde koelwater door loopt als door de airco in het gehele schip.

Voordat we aan wal stappen: de stuurhut is van Kampers, met zwart/donkerbruine lessenaars… Zó anders, opnieuw een feestje voor Alphatron en inclusief de autotrack pilot.

Scylla is met bijna dertig schepen, twee kantoren die voor bemanning, hotelmedewerkers en passagiers zorgen, en het zelf realiseren van de schepen een geoliede machine!

tekst: Johan de Witte
foto’s: Scylla

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -