Langs de buitenzijde van de woning op de Ocean staan op een transparant kunststof naambord drie namen: A. Vermaas, A. Ritmeester en D. Deighton. En op de kade staat nog een veel groter naambord. Daarop is te lezen dat Technisch Buro H&U partner is in scheepstechniek en er voor zorgt dat er voortvarend kan worden gevaren.
Een gedeelte van de machineruimte in het voorschip. (foto’s Hans Heiligers)
Toch moeten ze op de Ocean met dat laatste nog even wachten; er wordt tijdens ons bezoek nog flink gewerkt aan het schip. Niet alleen door medewerkers van buiten maar ook door de eigenaren en de bemanning van de Ocean. Ze hebben er voor gekozen om de afbouw onder eigen regie te laten plaatsvinden. Aan kennis en ervaring om die klus met succes te klaren ontbreekt het hen zeker niet. We hadden graag met een ieder die op naambord was vermeld een gesprek gehad, dat lukte eventjes niet. Overigens: die namen op dat bord zijn identiek aan de namen van de personen die deel uitmaken van de rechtspersoon VOF Ocean.
Genoeg aan een half woord
We zijn blij dat Dolf Deighton zich vrijmaakt om namens de anderen alles over de Ocean te vertellen. We gaan met hem eveneens een uitgebreide ronde over het schip maken. Nieuwsgierig als we zijn vragen we meteen waar de naam Deighton vandaan komt. Familie van hem heeft serieus stamboomonderzoek laten doen en daaruit blijkt dat de roots van Dolf in de VS liggen.
Dolf is net als de anderen van de vorige Ocean gestapt. Dat schip werd in 2007 verkocht, kreeg de naam Mistral en vaart inmiddels al weer onder de naam Zeno. Als we later zien hoe ze aan boord van de Ocean met het materiaal omgaan, snappen we dat de opvolgende eigenaars een perfect schip hebben gekocht.
De plannen voor de nieuwbouw Ocean kregen definitief vorm toen de familie Vermaas, Adriaan Ritmeester en Dolf Deighton hun jarenlange samenwerking zakelijk beklonken met de oprichting van een VOF. Ad Vermaas en Adriaan Ritmeester varen al ruim twintig jaar samen en Dolf maakte onlangs met hen de zes vol. Ze kennen elkaar door en door en hebben tijdens het werk genoeg aan een half woord of een gebaar.
Aanstekelijk
“Er wordt heel wat afgelachen en natuurlijk spettert het zo af en toe wel eens; dat komt overal voor. Maar als we weer aan de koffie zitten is alles weer koek en ei”, zegt Dolf. De verbindende factor tussen het drietal is dat ze allen hun materiaal perfect in orde willen hebben. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld als er in de zomer om half vijf een boeiing wordt afgenomen zodat om een uur of zes de eerste laklaag er op kan, nog vóór de zon te veel gaat branden. Even zo goed kan het gebeuren dat er nog laat in de machinekamer wordt gewerkt om alles pico bello te houden. Ze steken er graag tijd in en het werkt aanstekelijk.
De keuken van een van de personeelswoningen.
De vorige Ocean is medio 2007 verkocht. Aanvankelijk was de levering van de huidige Ocean eerder gepland. In de tussentijd zijn Adriaan en Dolf een tijdje in dienst geweest van Hartborg, een detacheringsbureau dat gevestigd is in Luxemburg. Samen voeren ze op de Cobra en later op de Saphir.
Toen Adriaan en Dolf na een jaar van de Cobra stapten werd het schip verkocht. Dat kan geen toeval zijn; ook daar heeft het tweetal het aan hen toevertrouwde materiaal tiptop achter gelaten. Bij de Saphir hebben ze meegeholpen aan de verbouwing naar dubbelwandig. Dat gebeurde in Keulen.
Karakter
Evenals de vorige is ook deze Ocean in Kiev gebouwd. Het ontwerp draagt de naam van Zanen Shipbuilding. Als je goed naar het voorschip kijkt, kun je daar best wat DNA-materiaal vinden dat een match heeft met het mts Matrix. Het verdere schip – en vooral het achterschip – heeft een ‘echt’ Ocean-karakter.
“Het is helemaal ons schip geworden”, zegt Deighton. De afmetingen zijn 125 x 11,45 x 3,50 meter. Het laadvermogen is 3.351 ton. Het schip heeft elf tanks met een inhoud van 380 m3. Anko Piping Holland bouwde het dubbel uitgevoerde leidingwerk. EPS Bornemann leverde elf pompen, die elk goed zijn voor 110m3 per uur .
Evenwichtig verdeeld
Bax Timmerbedrijf uit Zwijndrecht heeft niet één woning mogen betimmeren; de onderneming mocht er zelfs drie doen. Twee personeelswoningen en een familiewoning voor Ad en Paula Vermaas. Het stuurhuis van Alubouw de Mooy werd eveneens door Bax betimmerd.
In het voorschip is de ruimte evenwichtig verdeeld tussen de VethJet-boegschroefinstallatie, de Heatmaster-ketel en een Caterpillar C32 van 600 pk. Onbetwiste winnaar voorop is de generator van Stamford met een vermogen van 750 kVA. Er is ook nog een kleinere set aan boord: de John Deere is goed voor 125 kVA en draait zijn neus niet om voor de aandrijving van tenminste drie pompen. De twee hoofdmotoren van 1278 pk per stuk dragen de labels van Mitsubishi en Koedood.
Het mts Ocean zal vooral te zien zijn met gasolie en stookolie op het traject tussen de zeehavens en Karlsruhe. Dat is zo overeengekomen met Reederei Jaegers
(Hans Heiligers)