Het ladingvolume van de Nederlandse binnenvaart groeit dit jaar 2,5 procent. Ook voor de jaren erna voorspelt onderzoeksbureau Panteia groei, maar die neemt wel af. Dat komt met name door krimp bij het kolenvervoer. De op 28 februari gepubliceerde middellange termijnprognose gaat uit van 1,1 procent groei in 2021. Het totale jaarvolume is dan 344 miljoen ton. In 2016 was dat nog 318 miljoen ton. Voor 2017 wordt 326 miljoen ton verwacht.
Panteia verwacht een stijging van 21 miljoen ton in het vervoersvolume voor de droge ladingschepen tot 2021. Daarnaast blijkt uit schattingen dat de tankvaart ruim 6,6 miljoen ton extra lading zal vervoeren in 2021. Voor de duwvaart voorziet Panteia een beperkte daling: 1,8 miljoen ton.
Drogeladingschepen en koppelverbanden vervoerden in 2016 in totaal 173 miljoen ton aan lading. Hiervan was 71 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 63 miljoen werd geëxporteerd, vooral naar Duitsland en België. Vanuit die landen vond 39 miljoen aan invoer plaats.
In 2017 wordt een vervoerd volume verwacht van 181 miljoen ton; naar 2021 zal dit zich ontwikkelen tot 194 miljoen ton. De groei vindt vooral plaats bij de motorvrachtschepen van 110 meter en langer (+13 miljoen ton) en de koppelverbanden (+6 miljoen ton). Kleine schepen kennen een stabiel volume.
Containers
Het belangrijkste groeisegment tot 2021 is het vervoer van containers. Dit marktsegment is goed voor bijna 40 procent van de stijging bij drogeladingschepen. Nieuwe containerterminals in Almelo, Doesburg, Lelystad en Weert dragen hier aan bij.
Een andere belangrijke ontwikkeling die leidt tot de groei is onder andere het baggeren van de Averijhaven bij IJmuiden (2 miljoen ton vervuild slib). Dit is echter een tijdelijke stroom.
Kolen
Drogeladingschepen profiteren van een toenemende inzet van koppelverbanden bij het vervoer van kolen en ertsen. Duwbakken gaan echter beduidend minder kolen vervoeren.
Nieuw te openen kolencentrales in Frankfurt am Main en Datteln (2018) zorgen voor een tijdelijke toename van steenkolenvervoer. Dit ondanks de sluiting van bijvoorbeeld de oudere centrales langs het Franse deel van de Moezel en bij Hamm.
Tankvaart
In 2016 werd in totaal voor 100 miljoen ton aan natte lading vervoerd. Hiervan was 35 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt, 39 miljoen werd geëxporteerd naar met name Duitsland en België en vanuit die landen vond 26 miljoen aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte daling naar 99 miljoen ton verwacht.
Panteia verwacht dat in 2021 107 miljoen ton getransporteerd wordt per tankvaart, een stijging van 6,6 procent ten opzichte van 2016. Hiervan is 36 miljoen ton binnenlands vervoer, 42 miljoen ton export en 29 miljoen ton import. Er wordt vooral groei gezien bij het vervoer van chemicaliën: +10 miljoen ton. De import van cement en vliegas per poedertankschip neemt daarentegen af.
Duwvaart
In 2016 hebben duwstellen in totaal 45,5 miljoen ton aan lading vervoerd. Hiervan was 10,1 miljoen bestemd voor de binnenlandse markt en 33,6 miljoen werd geëxporteerd naar hoofdzakelijk Duitsland en België. Vanuit die landen vond slechts 1,8 miljoen ton aan invoer plaats. Voor dit jaar wordt een beperkte stijging naar 46,2 miljoen ton verwacht.
Voor 2021 verwacht Panteia een daling in de duwvaart van 3,9 procent ten opzichte van 2016 (naar 43,7 miljoen ton). In het binnenlands vervoer wordt een toenemende inzet van duwbakken voorzien, voornamelijk bij het transport van veevoeders. Het internationaal transport met duwbakken neemt echter af met 10,4 procent. Dit is het gevolg van de verplaatsing van kolen- en ertstransport van duwstellen naar koppelverbanden met één tot zelfs drie duwbakken.