- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNautilus eist maatregelen voor veiliger riviercruisevaart

Nautilus eist maatregelen voor veiliger riviercruisevaart

- Advertentie -

Delen

Volgens vakbond Nautilus International neemt het aantal ongelukken met riviercruiseschepen toe. Daar moeten de werkgevers in de sector iets tegen doen, onder meer door de werkdruk te verminderen. Carl Kraijenoord, bestuurder Binnenvaart, vindt dat zij “nu echt tot actie moeten overgaan”. Dat stelt hij in de november/december-editie van Binnenvaartnieuws, de nieuwsbrief van de vakbond.

Nautilus voert, samen met andere Europese bonden, al een paar jaar actie voor betere arbeidsomstandigheden en tegen onderbetaling in de riviercruisevaart. Begin november waren ze te gast op een bijeenkomst van IG RiverCruise, de belangenorganisatie van de rederijen.

“Helaas kunnen zij geen bindende afspraken maken waaraan we de gehele riviercruisesector aan kunnen houden”, zegt Kraijenoord in Binnenvaartnieuws. “Wel is er gesproken over een eenvoudige accreditatie voor de vakbonden om aan boord te komen en met het voltallige personeel te kunnen spreken.”

 

Acties

“Jammer genoeg zijn we niet toegekomen aan concrete afspraken over arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, scholing & opleiding en arbeidsmarkt. Dit is gezien het toenemend aantal ongevallen van de laatste weken wel heel urgent geworden.”

Nautilus legt het initiatief voor overleg hierover bij de werkgevers neer. “Laten zij maar aangeven op welke wijze wij wel tot bindende afspraken kunnen komen.” Komen de rederijen niet met een plan van aanpak, dan volgen bij de start van het cruiseseizoen weer acties, waarschuwt Kraijenoord.

 

nautilus-riviercruiseWerkdruk

In de nieuwsbrief van de bond staat een interview met de Duitse kapitein Harald Ludwig. Hij doet zijn verhaal naar aanleiding van een ongeluk in september waarbij een collega-kapitein en een matroos om het leven kwamen. Volgens hem maakt de werkdruk de sector onveilig.

“Steeds meer schepen komen in de vaart om steeds meer toeristen een mooie vakantie te bezorgen. Voeren er in 1990 nog zo’n 50 riviercruise schepen rond, inmiddels zijn dat er nu ruim 350. Goed voor de business, maar de werkbelasting en de veiligheid van de bemanning zijn nu echt het kind van de rekening aan het worden. Het is overigens een klein wonder dat er nog geen passagiers verongelukt zijn. Maar als het zo doorgaat, vrees ik dat we hier binnenkort ook brokken gaan maken…”

Ook de hogere schepen en de instroom van onervaren bemanningsleden (“waarvan er ook steeds meer nauwelijks Duits of Engels kunnen spreken”) noemt Ludwig als oorzaken. Hij hoopt dat zijn interview met Nautilus ertoe bij gaat dragen dat de riviercruisesector nu eens goed bij zichzelf te rade gaat”.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -