- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNaduah vooral op Midden- en Bovenrijn

Naduah vooral op Midden- en Bovenrijn

- Advertentie -

Delen

Onlangs werd de bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam afgebouwde tanker Naduah aan eigenaar Dieter van Gent overgedragen. De bouw gebeurde in opdracht van Euromaritime Shipbuilding. Wie de naam Naduah op Google intikt, krijgt circa 202.000 resultaten en dat lijkt wat veel voor een schip dat nog maar net in de vaart is. Het Chinese casco is weliswaar fraai van model, maar komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor de titel America’s Next Top Model.

Het blijkt inderdaad over een andere Naduah te gaan. Ruim 2.500 resultaten gaan over een blank meisje dat in 1836 op 9-jarige leeftijd wordt ontvoerd door Comanches. Later krijgt zij van die indianenstam de naam Naduah. Die vrouw blijkt inderdaad de naamgeefster van de tanker te zijn. Op 17-jarige leeftijd las Dieter van Gent het 736 pagina’s tellende boek over het waargebeurde verhaal. De geschiedenis maakte zo’n indruk dat hij toen al besloot, mocht hij ooit een schip bezitten het de naam Naduah te geven. Deze Naduah zal voornamelijk minerale producten gaan vervoeren voor Stetra Tankschifffahrt uit Ludwigshafen en meestentijds op de Midden- en Bovenrijn te bewonderen zijn.

Dieter van Gent met het boek over Naduah, het meisje dat op 9-jarige leeftijd werd ontvoerd door Comanche-indianen en naar wie hij zijn schip heeft genoemd. (foto’s Jan Hoek)

Aangrijpend
Eerder kocht Dieter van Gent uit de vaart de in 1958 gebouwde tanker Aquamarin (2339 ton). Zijn tweede schip, de 3777 ton metende tanker Fellowship, liet hij samen met zijn oude schoolmaat Karel van de Pol bouwen. Laatstgenoemde heeft niets met Naduah en dus is de naam Fellowship in dat geval veel beter gekozen. Voor het schip werd de vennootschap G.P. Shipping opgericht en de tanker vaart in charter voor Stolt Nielsen.
Drie jaar geleden werd het complete schip bij Euromaritime gekocht, dat de afbouw in handen legde van Den Breejen. Een combinatie die ook met de afbouw van de Fellowship prima had gewerkt. Ook de leverancierslijsten vertonen veel overeenkomsten.
Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan Dieter van Gent een tanker de naam Naduah geven. “Het boek maakte destijds veel indruk op mij. Het is de waargebeurde geschiedenis van Cynthia Ann Parker, dat door de Comanches wordt ontvoerd en door hen opgevoed. De naam betekent ‘Zij blijft warm bij ons’. Naduah leert de leefwijze van de indianen te respecteren en begrijpen en trouwt later zelfs met een van hun leiders. Het is een aangrijpend en meeslepend verhaal, waarin de strijd tussen de indianen en de blanken wordt belicht”, aldus Dieter van Gent. Het door Lucia St. Clair Robson geschreven Naduah werd in 1987 bekroond met de ‘Prijs voor de Beste Historische Roman.’

Comanche Shipping
De tanker Naduah is nog te jong om er een historisch verhaal over te schrijven. We moeten het doen met wat gegevens over het schip. De afmetingen zijn 110 x 11,40 x 3,35 meter. Het schip beschikt over acht gecoate centertanks en evenveel laad-/lospompen (Marflex) met elk een capaciteit van 100 kuub per uur. Het dubbele leidingsysteem maakt het mogelijk twee partijen tegelijk te vervoeren.

Een Caterpillar van 1520 pk bij 1600 toeren zorgt voor de voortstuwing. Dieter van Gent heeft de woning en de inrichting van de door Kampers geleverde stuurhut zelf op tekening gezet. Scheepsinterieurbouw De Leeuw zorgde ervoor dat zijn wensen en ideeën gerealiseerd werden.
Werkendammer Johan de Leeuw rondde in 1969 met succes een timmermansopleiding af. Na een paar jaar bij een plaatselijke timmerman gewerkt te hebben, besloot hij in 1971 te gaan varen. Hij behaalde zijn Rijn- en radarpatent en werd schipper. Na tien jaar pakte hij zijn oude ambacht weer op en startte hij met zijn timmerbedrijf. Als oud-schipper was hij goed op de hoogte van de wensen van de schippers en van de eisen waaraan scheepsbetimmering moet voldoen. Momenteel is hij eigenaar van een gezond bedrijf waar zo’n vijftien personen op de loonlijst staan. Aan boord van de Naduah is te zien dat Johan de Leeuw en zijn medewerkers hun vak uitstekend verstaan.
Dieter van Gent gaf de vennootschap die eigenaar is van de 2810 ton metende tanker Naduah een meer dan toepasselijke naam. Bij de Kamer van Koophandel werd het bedrijf namelijk ingeschreven onder de naam…Comanche Shipping. Het boek over Naduah heeft inderdaad veel indruk gemaakt.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -