Voor Dirigo uit Kerkdriel heeft De Gerlien van Tiem in Druten het mts Nadia opgeleverd. De geslaagde proefvaart was eind juni.
Dirigo, het bedrijf van de familie Van Strien, versterkt hiermee zijn strak in de verf zittende blauw-witte vloot, die nu uit zeven schepen bestaat. De andere schepen zijn de Carpe Diem, Carpe Noctem, Carpe Auroram, Rhody, Mart en Tessa.
De Gerlien van Tiem
De nieuwe type C-tanker meet 110 x 11,45 x 3,31 meter. Daarmee is het schip net zo groot als de Tessa. Die kwam in 2018 in de vaart. Dat schip werd ook door De Gerlien van Tiem afgebouwd. Dat bewijst dat de familie Van Strien dik tevreden was over het geleverde werk.
Naar aanleiding van de Tessa vertelde Tonny van Strien eind 2018 in deze krant waarom hij destijds De Gerlien van Tiem had uitgekozen als afbouwwerf: “Een vriend van mij, Hans Hooijmans, heeft hier gewerkt en met zijn positieve opmerkingen gaf hij mij het laatste duwtje.”
De Nadia heeft acht centertanks. De voortstuwing gebeurt door een Caterpillar 3512C. De keerkoppeling is afkomstig van Reintjes Benelux.
Damen Marine Components leverde de stuurmachine met drie-roerenaandrijving (3DWKK
60/60/120°) en de roeren: drie-roerensysteem (3SYS), met daarbij ook het stuurpaneel (inclusief roerstandaanwijzer) en een hydraulisch aggregaat.
Den Breejen Shipyard vervaardigde de schroefasinstallatie, Blokland Non-Ferro de beunkoeler. Promarin Propeller- und Marinetechnik is verantwoordelijk voor de schroef. Dat is een 5-bladsversie met een diameter van 1.700 millimeter.
Kampers Shipyard maakte het stuurhuis inclusief het hefgeleidekokersysteem. Blommaert voorzag de Nadia van boordlichtbakken, de davit en de voormast. Dijvler Materiaal leverde de boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerkettingen en het ankerdraad.
Pompen
De ladingpompen zijn geleverd door Marflex: acht stuks MDPD-80, plus evenzoveel
nazuigpompen. Foresta Trading tekent voor een volledig pakket FT Victor-dienstpompen, twee FT ballast/stripping-ejectors. een FT Feka Unit, een gasolietrimpomp, smeeroliehaspelset en FT hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar.
PSI Pijpleidingen installeerde de dekleidingsystemen. Franssen Isolatiebedrijf heeft die geïsoleerd, evenals de accommodatie en de uitlaten. W&O Europe leverde de afsluiters voor de dekleidingsystemen.
Groenendijk & Soetermeer verzorgde de lek- en stabiliteitsberekeningen. Installatiebedrijf Krechting deed divers loodgieterswerk en installeerde onder meer de rvs rioolafvoer, hydrofoorinstallatie, waterfilter en het sanitair. WindeX Engineering regelde de rvs klaproosters en ventilatoren.
Van Tiem Elektro deed de complete elektrische installatie, inclusief databesturingssysteem, brandmeldinstallatie, nautisch pakket, camerasysteem, kaartplotsysteem, airconditioning en tankmeetsysteem.
Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering was verantwoordelijk voor de isolatie en betimmering van de achterwoning en het stuurhuis. Licorne Fuel voorziet de Nadia van Q8.