Royal Bodewes heeft de Heike Lehmann opgeleverd. De werf in Hoogezand bouwde het schip voor Reederei Hans Lehmann uit Lübeck. De coaster is 89,98 meter lang, 15,20 meter breed en heeft een DWT van 4.800 ton. De Heike Lehmann kan 214 TEU meenemen. Het schip beschikt over ijsklasse 1B.
De Heike Lehmann is een Bodewes Trader 4800 en een zusterschip van de Ina Lehmann, die in 2017 door Royal Bodewes is gebouwd. In totaal vaart de Duitse rederij met veertien schepen, waarvan enkele voor andere eigenaren worden geëxploiteerd.
Lübeck
Lehmann is door heel Europa actief. De schepen vervoeren van alles: hout, staal, schroot, zout, grond, kolen, meststoffen en granen.
Het familiebedrijf bestaat al sinds 1926. Lehmann beschikt in Lübeck over vier eigen terminals met in totaal meer dan 2.500 meter kade. In de Hanzestad aan de Oostzee worden ook schepen van andere rederijen geladen en gelost. Het gaat zowel om zee- als binnenvaartschepen. Er zijn mogelijkheden voor massagoed, roro-lading, containers en projectlading.
Royal Bodewes verzorgde het ontwerp en de bouw van het casco en is ook verantwoordelijk voor de afbouw. Wolfard & Wessels Werktuigbouw deed de systeemengineering (3D), leverde het leidingwerk, de appendages en componenten en regelde de opstelling, uitlijning en inbedrijfstelling van de motor: een 1850 kW sterke MaK 6M25E. Die zorgt voor een kruissnelheid van 10,5 knopen.
Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers. Corrosion Maritime beschermde de Heike Lehmann tegen corrosie en aangroei. Dat gebeurt door middel van ICCP- en ICAF-systemen en galvanische anodes.