Hij vaart al meer dan een halve eeuw, waarvan meer dan de helft als zelfstandig kapitein-eigenaar. En nog nooit bezat hij een nieuw schip. Nu Coos van Beemen afbouwt en het merendeel van het werk laat aan zijn zoon Eduard, is het dan toch zo ver. Vanwege de aanstaande dubbelwandigheidseisen werd de pas 16-jarige tanker Europa van de hand gedaan en vervangen door een nieuwe, dubbelwandige tanker die gaat varen onder dezelfde naam.
Coos en Eduard van Beemen zijn Nederlanders die wonen in België; het bedrijf van Coos is gevestigd in Luxemburg; en hun tanker vaart onder Duitse vlag, met als thuishaven Markranstedt. Het zou een logische verklaring zijn voor de naamkeuze van het schip. Van Beemen senior beaamt glimlachend deze logica, maar stelt dat de naamkeuze een stuk eenvoudiger ligt: “Ons vorige schip heette Europa en mijn zoon wilde die naam graag behouden, vandaar. Het is een herkenbare en gemakkelijke naam in binnen- en buitenland.”
Sloop
De nieuwe Europa is volledig gebouwd en afgebouwd bij Groningen Shipyard in het Groningse Waterhuizen. Dat de familie Van Beemen de order voor het nieuwe schip daar plaatste, was te danken aan het initiatief van werfeigenaar Christian Hochbein. “Hochbein kwam spontaan bij ons aan boord om te vragen of hij ons schip kon overnemen”, vertelt Van Beemen senior. “Hij kwam met een uitstekend aanbod. Op dat moment was er nog geen sprake van dat Groningen Shipyard een nieuwe tanker voor ons zou gaan bouwen. Dat kwam pas in een veel later stadium.”
“Toen we de knoop hadden doorgehakt over de vraag of wij onze tanker Europa wilden verkopen, hebben wij een aantal maanden nagedacht over onze toekomst. Ons bedrijf is al ruim dertig jaar actief in de tankvaart, maar wij zagen ook dat de markt voor de komende jaren behoorlijk verzadigd is, wat de markt sterk onder druk zet. Er worden volop tankers bijgebouwd en eigenlijk zou er voor elke nieuwbouw een enkelwandig schip uit de markt gehaald moeten worden. En nu dragen wij hieraan zelf bij. Want onze vorige Europa wordt bij Groningen Shipyard omgebouwd naar dubbelwandig. Aan de andere kant: de dubbelwandigheid wordt wet, dus we moesten wat. En een schip uit 1994 breng je ook niet naar de sloop.”
Van de wal
Coos van Beemen is van oorsprong niet afkomstig uit een scheepvaartfamilie. Hij ging als jonge knaap van de wal aan de slag als scheepsjongen en het varen beviel dermate goed dat hij zijn hele werkzame leven in de scheepvaart actief bleef. Na vijf jaar werd hij schipper bij Ribbens uit Bergen op Zoom. Daar werkte hij vier jaar. Toen ging hij aan de slag als afloskapitein, met name in de tankvaart.
Dat hield Van Beemen vele jaren vol. In 1972 koos hij voor een betrekking als loods van coasters op de Rijn. In 1980 werd hij zelfstandig op zijn eerste eigen tanker, een 1000-tons stookolieschip. Dat ruilde hij een decennium later in voor een grotere tanker, een 2000-tonner. In 2005 verkocht hij die naar Hongarije om te gaan varen op de Europa, met een laadvermogen van 2700 ton.
Tweede woning
Qua laadvermogen verandert er met de ingebruikname van de nieuwe Europa niet erg veel. Het nieuwe schip, met een lengte van 110 en een breedte van 11,45 meter, heeft een vergelijkbaar tonnage.
Het laadvermogen wordt enigszins beperkt door de tweede woning, die voorop het schip is gebouwd. Want hoewel Eduard in principe op het schip gaat varen en pa Coos vanaf de wal ondersteunende diensten biedt, wil hij ook kunnen bijspringen bij het varen.
(foto’s Jan Johan ten Have)
De Europa wordt aangedreven door een 1830 pk sterke Mitsubishi S8U hoofdmotor. De hulpset bestaat uit maar liefst vier generatoren, waarvan er eentje in het vooronder staat, in een silence pack vanwege de nabijheid van de woning voorop. Dit is een van twee Caterpillars van 80 kVA. De pompen worden aangedreven door en generator van 130 kVA en voor aandrijving van de boegschroef is een generator met een vermogen van 650 kVA aan boord. “De motoren vormen het hart van het schip, daarvan moet je er voldoende hebben”, zegt Van Beemen senior.
Voor de overslag van lading is de Europa uitgerust met acht Marflex-pompen. De elektrische installatie en uitrusting met nautische apparatuur kwam voor rekening van Katlek & Brödlin uit Duisburg. De eveneens Duitse firma Wessels uit Haren (Ems) leverde het stuurhuis en verzorgde de betimmering van zowel dat stuurhuis als de woningen.
Blij
De bouw van de Europa verliep voorspoedig. De cascobouw ging eind september van start en op 10 december was de Europa het laatste schip van 2010 dat bij Groningen Shipyard te water ging. De tanker werd bijna vier weken eerder dan gepland opgeleverd, wat uiteraard leidde tot tevredenheid bij vader en zoon Van Beemen.
Het schip vertrok vrijdagochtend 18 maart van de werf. Op dat moment trok juist de markt voor minerale oliën weer wat aan dankzij stijgende olieprijzen, wat zeer welkom is in de vrije vaart waarin de familie Van Beemen zich begeeft – zij het wel exclusief voor bevrachter Jaegers.
Aan het eind van het gesprek blikt Van Beemen nog even terug op het eerste en waarschijnlijk enige nieuwbouwproject in zijn binnenvaartloopbaan: “Ik ben blij dat we het zo ver hebben gekregen.”
(Jan Johan ten Have)