In de snelle wereld van global Ama Waterways Cruises presenteert deze nieuwe Amaverde zich als ‘the last best’ in een serie van acht Rijn-Donaucruisers. Voor de volgende is een ‘future-proof script geschreven’, met experimentele eigenschappen, die zich van bestaande uitvoeringen onderscheiden, ofwel: ‘avant-garde’ tussen boeg en spiegel. De première hiervan is begin volgend jaar voorzien op de Vahali in Gendt.
Inmiddels ligt de 135 meter lange Amaverde, in bezit van 82 kamers waaronder vier suites en een speciaal voor rolstoel aangepaste kamer, aan de kade van Scheepswerf Grave ‘onder stoom’! En howel nostalgie aan boord niet te vinden is, staat de ‘ketel onder druk’. Precies 39 medewerkers, acht koks en twee coördinerende kapiteins vormen van de trucks een ‘transportband’ naar het schip met meubilair, kommaliewant en leeftocht, waaronder de halve biervoorraad van een brouwerij. Over vier dagen is het inschepen in Amsterdam voor Boedapest met een ‘volle bak’ Australiers, die ondanks hun ‘amazing’ over zo’n mooie Dutch built cruiser, van nature dorstig zijn.
Erlebnis
We gaan aan boord en nemen u even mee op een avondje vakantie. Vanavond laten we de Europese en Italiaans georiënteerde restaurants op deze cruiser links liggen en aanvaarden de uitnodiging om samen met 24 gasten in het ‘Erlebnis’-restaurant op het achterschip eens exquis te smullen. Pittoreske plaatsen langs Rijn of Donau glijden aan ons voorbij. Schroefwater klatert als muziek door open deuren, de kok geeft de impressie er alleen voor ons te zijn en praait zijn gasten met tongstrelende gerechten. Op het menu staat vakantie-ambiance. Een fotoboekbeleving. Elke avond is deze Erlebnis uitverkocht!
Voor realisatie van de Amaverde gaf Ama Waterways opdracht aan Scheepswerf Grave. “Rivercruisers bouwen is een specialiteit van de scheepswerf. Routine van medewerkers en professionele samenwerking met Kamphuisen Shipping vertaalt zich daarbij in kwaliteit”, aldus directeur Rob van Kessel. “Elk schip dat we bouwen is uniek. Ook al is het basisontwerp van het schip standaard. Het vraagt om maatwerk in de meest gedetailleerde betekenis van het woord.”
Koert en Marian Kamphuisen van Kamphuisen Shipping legden namens Ama Waterways weer het nodige gewicht in de schaal bij de totstandkoming van de Amaverde. “We blijven dit boeiend vinden. Dingen realiseren met zoveel betrokken medewerkers, zoeken naar materiaal en noviteit, kan het stiller, efficiënter of veiliger, blijven uitdagingen. Accenten liggen op doordachte gebruikerskwaliteit, veiligheid in combinatie met uitvoering en excellent navigatiesysteem, evenals de nadruk op exploitatiekosten.”
Eyecatcher
Willemsen Scheepsbetimmeringen leverde topkwaliteit met als eyecatcher de schitterende bar, sfeervolle bibliotheek, wijnschenkerij en royale luxe hutten. Deze zijn voorzien van gecontroleerd klimaat plus reisinfo en internet, schuifpui en terras met artificial scheepsdek. Marian Kamphuisen bracht met showstukken de finishing touch aan in een modern comfortabel interieur. Marjan: “Het uitzoeken van stoffen met verschillende designs in combinatie kleuren vergt veel tijd, maar is zeker niet eentonig.” Olga Kraaieveld van Alpha design assisteerde haar met vloerbedekking op elke vierkante centimeter.
(foto’s Johan de Witte)
Het schip wordt fluisterstil voortgestuwd door twee C-32 (V12) Caterpillar-motoren en eveneens in geel uitgevoerde Veth Z-drives. Van Tiem Electro installeerde het schip evenals de apparatuur.
De stuurhut heeft het label van Alubouw de Mooy. Aan het roer van deze Amaverde staat George Stephan. Hij is klein van postuur, zijn trots ten aanzien van zijn schip en medewerkers is niettemin groot. Zijn start als matroos in 1999 op de River Queen van Koert Kamphuisen ligt daaraan ten grondslag. Immers schadevrij Amsterdam-Boedapest maal een seizoen vergt manoeuvreren als een scheermes.
(Johan de Witte)