Wanneer je zoals Rienk Switijnk en Vasco Tammes in 2007 van wal steekt met een Shoalbuster 2308, die financieel krap in de spanten gezet kon worden met toekomst- focus op een forse Multi Cat en er inmiddels een vierde Multi Cat type 3515 – de grootste ooit door Damen gebouwd – voor de wal ligt met de ST Marine-vlag in de mast, mag je best trots zijn.

Op karwei in België, voor de Nederlandse kust en bij het leggen van pijpleidingen in de Zwarte Zee had hun eerste Shoalbuster geen last van kinderziektes. Dertig maanden geld verdienen met slechts negentien dagen reparatie werd de basis waarmee Rienk en Vasco met Jos van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld een overeenkomst voor de bouw van een Multi Cat konden tekenen. Inmiddels gaf ST Marine met zijn medewerkers, materiaal, vakmanschap en presentatie een visitekaartje af dat in de ‘grote’ baggerwereld op het bureau ligt en de bouw van de Auxilia mogelijk maakte.

We gaan kijken bij Damen… Zoeken hoeft niet, de spierballen van deze Goliath imponeren. De eerste die we aan dek tegen komen is een oude bekende: voorman Willem de Bruin. “Ja, onder de werkschepen is dit een buitengewone krachtpatser.”

Willem, met grote kennis van nieuwbouwzaken, stopt ermee: “Dit is mijn laatste, wat hierna komt is pensioen.” Zijn lach probeert emotie te verbergen, maar dat mislukt. “Het is mooi deze krachtpatser nog te kunnen af leveren aan Rienk en Vasco. In de afgelopen jaren heb ik met hen graag en met plezier gewerkt. Overigens doen we dat bij Damen met een team!” Willem voegde met zijn no-nonsense, doe maar gewoon-mentaliteit veel kwaliteit toe aan Damen. Maar we komen voor een interview met Rienk en Vasco, die we schuilend voor de zon achter een enorme HS Marine-kraan vinden. De 38 graden zomer sluiten we buiten en we dalen af naar de pantry waar de airco druppels zweet.

Waarom een 35×15 meter? Zo’n grote heeft Shipyard Damen Hardinxveld toch nog nooit geleverd?

“Nee, een uitdaging dus ook voor directeur Jos van Woerkum. In de baggerwereld zien we dat projecten en materiaal almaar groter en zwaarder worden. Als het even kan groeien we daarin mee. Bovendien hebben we geleerd dat wanneer je equipment onderscheidend is, dat ook werk oplevert.”

“De hydropennen hier aan boord zijn ongewoon stevig, ook de Kraaijeveld lier heeft 200 ton trekkracht en is kingsize uitgevoerd. Een 40 tons A-frame staat op het hek voor sleepbagger- of hijswerk. Daarnaast hebben we ‘zeegebied A4’, wat betekent: mogen werken boven de 70e breedtegraad.”

Staan jullie hier straks zelf aan het roer?

“Ja, maar in een spiegelschema. Wel is er altijd een tweede kapitein aan boord omdat een opdrachtgever 24 uur op ons rekent. De crew bestaat uit twaalf, waarvan altijd zes aan boord zijn. Totaal is er slaapplaats voor twaalf man.”

Welk karwei vergeten jullie nooit?

“In 2013 was het zoeken naar werk. Niettemin konden we de Multi Cat Nero Odin op bareboat-basis verhuren naar Australië. Wij hadden geluk en verdienden geld, een concullega moest zes weken het dok in met erg veel schade. De crew die dan aan boord wordt gezet, bepaalt het succes of sloopt je boot.”

Hoe gedraagt een Multi Cat zich bij windkracht 10?

“De boot geeft nooit een krimp, alleen de medewerkers.” Wanneer het over hun medewerkers gaat, is de bescheidenheid van Rienk en Vasco plotseling over. Ze zijn trots op hun mensen, staan er tussenin, zijn samen sterk en hebben een aanpak die met opdrachtgevers matcht. De familieachternaam van beiden verraadt een oude relatie met de zeevaart.

Als kapitein maakte Rienk zijn eerste mijlen op de Harns van zijn vader en Vasco startte zijn carrière aan het roer van een Damen Shoalbuster van Hans van Stee. Beiden koersten al enkele jaren op samenwerking aan en verzilverden dat in 2007. Als je hen naar hun carrière vraagt, is het nuchtere antwoord: “Het loopt zoals het loopt!”

De uitrusting liegt er niet om. Een vertegenwoordiger van HS Marine vertelt dat het bedrijf voortdurend innoveert en deze kranen uniek zijn: “Switijnk en Tammes vroegen of het wat zwaarder kon dan gebruikelijk. Op zo’n vraag stappen we achter de tekentafel en het resultaat is twee gelijke kranen die 55 ton op 10 meter en 27,67 ton op 18,59 meter hijsen. Voor de bediening is er een bedieningsplatform en radiografische afstandsbediening. Een overlastbeveiliging in combinatie met een signaal of de tweede kraan in functie is, zorgt voor veiligheid.”

Door het gebruik van hoogwaardige materialen zorgvuldig opgebouwde verfsysteem en een strenge selectie van toegepaste componenten is een HS Marine-kraan zeewaardig. De kraan heeft zichzelf als duurzaam in de business getild. De waarde ervan is meer dan de prijs, alhoewel je daarvoor, zo begrijpen we, een heel mooi huis kunt laten bouwen.

Drie Caterpillars C32 met in totaal 2.910 bkW vermogen en Reintjes koppelingen en ProMarin-schroeven zijn er voor voortstuwing. De bollard pul is 50 ton. De elektrisch gedreven boegschroef is 540 kW sterk. Er staan nog een C32 Cat en vijf indrukwekkende E-motoren voor de hydrauliek. Inclusief filtersystemen, tanks, manifolds en elektrische equipment maken ze de machinekamer tot een walhalla voor de machinist.

Voordat we aan wal stappen, kijken we nog even op de brug waar alle maritieme opties fraai verwerkt zijn in indrukwekkende lessenaar en screens. De Auxilia is een ‘beest’. Het is een plezier om aan boord te zijn… In functie moet ze nog mooier zijn.

Door Johan de Witte

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.