Een interview over het mts Nieuwe Maas met CEO Gertjan van der Sluijs van Interstream Barging en fleetmanager Rob van Doesburg doet je vooraf googlen over hoe de firma in elkaar steekt. Met kernwoorden als Geertruidenberg en tankvaart komen we onder andere namen als Amer-, Regge- en Dintelstroom tegen. Oude wortels dus! Meer eigentijdse namen zijn mts Amstel en mts Nieuwe Maas. In totaal tellen we 25 eigen schepen, daarnaast zo’n honderd charterschepen… kantoren in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg waar de vlag van Interstream Barging wappert. De walorganisatie bestaat uit zestig medewerkers, van wie tien in het buitenland, en aan boord werken 200 man. Vanzelfsprekend ‘bouwt’ fleetmanager van Doesburg – net terug van een nieuwbouw-survey in Servië – naast schaalvergroting permanent aan zijn team maritieme medewerkers. Nieuwe bemanning is altijd welkom, maakt hij duidelijk.
Lukt dat laatste, Rob?
“We mogen zeker niet klagen. De inspanning ertoe is groot; we bieden uitstekende voorwaarden; voeren campagne en leiden eigen personeel op vanaf het begin.”
Waar draait het om bij de Nieuwe Maas?
“Het is een veilige, schone, efficiënte 110 x 11,45 meter tanker met negen tanks, 3.350 cbm en 3.030 ton groot. Het casco is een type ECO-NOMY gebouwd bij Gebr. de Jonge in Kladovo. Het schip is veilig, schoon en efficiënt, net als het pas opgeleverde mts Amstel. Onder de waterlijn onderscheidt het achter- en voorschip zich in model. Als voortstuwing plaatste Dolderman twee Caterpillars. De drie Van Der Velde Aqua Logic-roeren manoeuvreren overeenkomstig de droom van elke kapitein. PSI Piping installeerde het leidingwerk waarmee de bemanning, letterlijk ‘voor- en achteruit kan’. Twee door EPS geleverde Bornemann HCi 210-pompen ondersteunen dat met 400 cbm/uur bij een werkdruk van maximaal 7 bar. Aan de tankmeting hangt het label van Hoveko, ofwel een equipmentcombinatie die zich reeds duurzaam heeft bewezen.” Hoofdaannemer Dolderman heeft het schip in samenwerking met Breko Shipbuilding & Repair afgebouwd. Betimmerd door Willemsen Interieur & Scheepsbetimmeringen en elektrisch voorzien door Electric Marine Support zijn comfort en functie super.”
In een serie van vier (‘Project Quatro’) die door Dari in samenwerking met Interstream Barging wordt gerealiseerd, is de Nieuwe Maas de derde. CEO Gertjan van der Sluijs is inmiddels aangeschoven.
Heeft u affiniteit met schepen?
“Bij een rivier of haven boeit scheepvaart altijd. Over een brug kijk ik altijd naar het water; dan zegt mijn vrouw: ‘Richt je op de weg!’ Als ik toch even een Interstream-vlag heb langs zien flitsen, is dat extra leuk. De oude generatie schepen waren nog herkenbaar aan model, zeeg, uitvoering en gerelateerd aan de bouwwerf. Nu is de nieuwbouw meer uniform, efficiënter, veiliger en schoner et cetera, maar nog altijd mooi en vooral indrukwekkend.”
Als door bio- en andere alternatieve energie het gebruik van fossiele brandstoffen afneemt, hoe verklaart u dan de schaalvergroting in de tankvaart?
“Minerale olie heeft vanuit het zeeschip en via de raffinaderijen vele wegen. Wij zijn verbruikers, niettemin is de bulk export. Daarnaast speelt olie in verbruiksproducten, cosmetische en farmaceutische doeleinden een steeds grotere rol. Chemisch ontstaan er nieuwe stoffen waar geen opslag voor is, biobrandstof staat in het brandpunt van de belangstelling; dus is scheepsruimte nodig. Ik heb er niet duidelijk zicht op, maar het kan zijn dat de tankvaart straks minder mineraal vervoert en de overige ruimte voor andere producten wordt ingezet. Wij willen daar in ieder geval in mee.”
“We zijn groot in binnentankvaart en doen ons best dat ook te blijven. Hiervoor stellen de majors ook hun eisen. Er is qua onderhandeling, regelgeving en andere belangen al heel wat ‘olie gevloeid’ voordat het in de tank stroomt. Met ons Interstream-team zorgen we daarvoor.”
Wilt u de chartervloot nog vergroten?
“Daartoe willen we altijd in gesprek. Graag wil Interstream Barging een commerciële partner zijn voor scheepseigenaars, evenals een veilige keuze voor verladers!”
Samenwerking
De uitvoering van de Nieuwe Maas is, inclusief equipment en draagvermogen, volgens Van Doesburg op een lager brandstofverbruik gebaseerd. Zowel Dari als partner, alsook Gebr. De Jonge voor de cascobouw en afbouwer Dolderman in samenwerking met Breko Shipbuilding & Repair, hebben een uitstekend schip gerealiseerd, dat voor Lloyds in één keer slaagde. De Nieuwe Maas is zonder ook maar enig rimpeltje in de lak gezet.
Interstream geeft haar minerale olieschepen riviernamen. Chemieschepen krijgen namen van wetenschappers en voor de vegoil-schepen zal in de toekomst voor nieuwbouw ook een passend thema worden verzonnen. De eerstvolgende tankers in het nieuwbouwprogramma worden de Dintel en de rvs chemietankers Spinoza en Huygens.
Door Johan de Witte